دکتر روح الله اسلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس انتخابات مشارکت آمیز و رقابتی موجب افزایش احساس مسئولیت حاکمان در مقابل خواست جامعه می شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مشارکت کم بیانگر ناامیدی نسبت به بهبود وضعیت، کاهش حضور و همراهی مردم در پیشبرد امور جامعه و زمینه ساز یاس و سرخوردگی ملی خواهد بود.
این استاد دانشگاه گفت: از این رو نقش و تاثیر گروههای مرجع اعم از سیاسی، دانشگاهی، فرهنگی، علما و دیگر گروهها در این حوزه برای ترغیب و تشویق مردم به مشارکت در انتخابات بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.
وی افزود: انتخابات ساز و کاری است که از طریق آن مردم می توانند در فرآیندهای سیاسی مشارکت داشته باشند به این مفهوم که در سطح حکمرانی محلی و یا ملی حضور یافته و تاثیرگذار باشند.
دکتر اسلامی ادامه داد: انتخابات پرمشارکت می تواند مانع از بروز فساد، ناکارآمدی و عدم تعادل در نظام اداره کشور نیز شود زیرا کسانی که در راس قدرت اجرایی قرار می گیرند و سیاستگذاری می کنند اگر زیاد در مناصب بمانند مجموعه با ناکارآمدیهای زیادی مواجه و به سمت فساد سوق یافته و نامتعادل می شود.
وی گفت: شاید مشارکت مردم در انتخابات و دموکراسی ارتباط مستقیمی با امنیت نداشته باشد اما در واقع وقتی مردم مشارکت بالایی دارند به علت نقش آن در کاهش فساد سیاسی و کارآمدی نظام سیاسی موجب اقتدار مجموعه نظام و امنیت ملی و در واقع تامین امنیت می شود.
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: 100 سال پیش فرآیند مشارکت سیاسی مردم ایران در دوره مشروطه تعریف شد لذا ملت ایران امروز بیش از یک قرن در این حوزه سابقه دارد.
وی ادامه داد: با شکل گیری انقلاب اسلامی این مشارکت شدت یافت و از شکل اشرافی آن خارج شد. در هر یک انتخابات چهار دهه اخیر اعم از ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و خبرگان رهبری مردم می توانند نمایندگان خود را مشخص کنند و بخشهایی از نظام سیاسی مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند که امری بسیار ارزشمند است و باید از آن حراست شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.