این در حالی است که کارشناسان و صاحبنظران توانبخشی معتقدند ورزش و فعالیت در آب برای این گروه از افراد جامعه علاوه بر جنبه تفریحی و تقویت روحیه و اعتماد به نفس نقش درمانی و توانبخشی دارد و از ضرورتها و نیازهای اساسی در روند درمانی و تقویتی معلولان محسوب می شود.
در کنار محدودیتهای تجهیزاتی و امکاناتی در استخرها و مجتمعهای آبی برای تسهیل استفاده معلولان از آنها، نگاه و افکار عمومی نیز بعضا نسبت به حضور معلولان در چنین مکانهایی هنوز با نقص و ضعف فرهنگی همراه است.
مدیر یکی از مجتمعهای آبی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر نبود امنیت کافی برای استفاده معلولان از خدمات در استخرها حضور این افراد موجب ناراحتی و نگرانی برخی مردم عادی و حتی اعتراض آنان می شود.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: با توجه به فعالیت و درآمدزایی مجموعه های آبی از حضور مشتریان این اعتراضها برای مالکان این مکانها نگران کننده است و تداوم آن می تواند موجب ریزش حضور مشتریان در مجموعه و خسارت مالی شود.

* فقر فرهنگی در نگاه به حضور معلولان در استخرها
مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم تلاشهای فراوان برای حضور دانش آموزان استثنایی و استفاده از خدمات در محل استخرهای عمومی فقر فرهنگی موجود در جامعه هنوز بزرگترین مانع است.
مهین توکلی افزود: مسئولان استخرها تصور می کنند حضور و استفاده معلولان از خدمات این مکانها موجب می شود برخی مراجعاتشان را از دست بدهند و حتی بعضا احساس می کنند فضای مجموعه با حضور معلولان غیربهداشتی می شود.
وی ادامه داد: قطعا نارضایتی مشتریان از این حضور در ممانعت مالکان استخرها از ورود معلولان بی تاثیر نیست و همچنان شاهد نگاه ناقص و فقر فرهنگی جامعه نسبت به حضور معلولان در عرصه فعالیتهای اجتماعی و شهری هستیم.
مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ورزش شنا و فعالیتهای را برای آبی دانش آموزان استثنایی دارای جنبه توانبخشی و درمانی بالا توصیف و بیان کرد: هم اینک هیچ استخری برای دانش آموزان استثنایی در این استان وجود ندارد و همین نیاز ضرورتی است که باید به آن توجه ویژه است.

* استخر دانش آموزان استثنایی نیمه تمام است
مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی همچنین گفت: با توجه به نیاز مبرم و کمبود فضای ورزشی شنا برای دانش آموزان ساخت یک مجتمع آبی ویژه این قشر از سال 1389 در مشهد آغاز شده اما هنوز نیمه تمام مانده است.
وی افزود: پیشرفت کنونی اجرای این پروژه حدود 65 درصد و تکمیل آن نیازمند افزون بر 10 میلیارد ریال اعتبار است.
توکلی ادامه داد: این مجتمع آبی که امکانات و تجهیزات متعدد و متنوع شامل استخر بزرگسالان، خردسالان، جکوزی، سونا دارد به صورت مشارکتی ساخته شده و با توجه به تامین بخش خیرین، به دلیل کمبود اعتبارات در بخش دولتی هنوز به اتمام نرسیده است.
وی گفت: امید است با توجه به نیاز موجود شاهد کمک مسئولان در این زمینه و تامین اعتبار لازم برای ساخت و تکمیل آن باشیم.

* صدور پایان کار منوط به مناسب سازی
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز از وضعیت موجود در مجتمعهای آبی و استخرها برای استفاده معلولان ابراز تاسف و بیان کرد: در جریان اجرای مناسب سازی در جهت قانون جامع حمایت از معلولان، شهرداریها موظفند از صدور پایان کار برای اماکن عمومی که اقدامات مناسب سازی را انجام نداده اند خوددداری کنند.
مسعود فیروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این زمینه قدرت اجرایی در دست سازمان بهزیستی نیست و زمانی که استخری با 100 میلیارد ریال اعتبار بدون انجام اقدامات مناسب سازی به بهره برداری می رسد دیگر امکان استفاده معلولان در آن فراهم نیست.
وی ورزش و فعالیتهای ورزشی را برای همه افراد جامعه لازم و واجب ذکر و بیان کرد: اما این نیاز برای معلولان به نحو اولی مطرح است به خصوص استفاده از استخر و فضاهای تفریحی برای نشاط روحی، افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی معلولان از محورها و اصول جدی توانبخشی است.

* مشکلات مالی مانع استفاده از امکانات ورزشی
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین گفت: در استفاده معلولان از فضاهای ورزشی سه نکته قابل تامل وجود دارد. در درجه نخست افراد معلول به دلیل مشکلات و هزینه های متعدد در مقایسه با سایر افراد از نظر مالی و اقتصادی امکان استفاده کامل و مطلوب از امکانات ورزشی و استخر را ندارد.
وی افزود: باید در این زمینه فکری شود و با کمک وزارت ورزش و جوانان امکانات و شرایط خاص برای استفاده از اشخاص در نظر گرفته شود.
فیروزی دومین نکته را فقدان مناسب سازی استخرها و مکانهای تفریحی به شکل فنی و منطقی ذکر و بیان کرد: مناسب سازی به خصوص در استخرها برای هر یک از گروههای معلول نیازمند شرایطی خاص است.
وی ادامه داد: در درجه سوم نیز حضور همراه توانمند و آگاه به محیط در کنار معلول برای استفاده از خدمات استخر و مکانهای تفریحی امری ضروری است زیرا خطرات احتمالی فراوانی این افراد را تهدید می کند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در این نقص موجود همه مسئولند. ایجاد فرصتهای برابر و استفاده معلولان از همه امکانات شهری خواسته و حق قطعی آنها است.

* فقدان امنیت مهمترین مانع حضور معلولان در مجموعه های آبی
رئیس هیات نجات غریق خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا بر اهمیت تامین ایمنی و تجهیز استخرها و مجموعه های آبی برای حضور افراد معلول و ناتوان تاکید و بیان کرد: مهمترین دلیل در محروم ماندن این افراد در استفاده از استخرها تعریف نشدن این مجموعه ها و اعمال استانداردهای لازم در این زمینه است.
احمد کیفی افزود: این نقص در رعایت استانداردها و مناسب سازی محیط تنها محدود به استخرها نیست بلکه سراسر اماکن عمومی و امکانات شهری دچار این نقص فاحش هستند.
وی ادامه داد: وجود پله، کم عمق بودن آب و سایر شرایط خاص برای استفاده معلولان از استخرها لازم است. علاوه بر ضرورت تامین این شرایط حضور یک همراه به ازا هر معلول یا دانش آموز استثنایی در این مکانها امری اجتناب ناپذیر است زیرا وقوع هر حادثه می تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.
رئیس هیات نجات غریق خراسان رضوی گفت: در صورت بروز هر گونه حادثه غرق شدگی یا جراحت برای افراد معلول دیه و خسارات همانند افراد عادی محاسبه می شود. مالکان استخرها و مجموعه های آبی به دلیل همین مشکلات از حضور دانش آموزان استثنایی و معلولان در مجموعه های خود جلوگیری می کنند.
گزارشگر: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.