محمد رضا قوسیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این تجهیزات با استفاده از تسهیلات خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در سال گذشته در استان توسط کشاورزان و بهره برداران خریداری و به کار گرفته شد.
به گفته وی، سهمیه این خط اعتباری 783 میلیارد ریال بود که 640 میلیارد ریال آن تا کنون در استان جذب شده است که رقم جذب شده معادل 82 درصد از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در سال 95 است که 12 درصد بیش از میزان متوسط کشوری است.
وی گفت: پیش از این هم در دولت یازدهم با هدف کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد بهره برداران،‌ در سال های 92 تا 94 سه خط اعتباری به مبلغ یک هزار و 592 میلیارد ریال به استان تزریق کرده است
رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: این حجم اعتبار صرف خرید 1800 دستگاه تراکتور، 47 دستگاه کمباین و 650 دستگاه ادوات خاکورزی حفاظتی توسط کشاورزان شده است.
وی ادامه داد: خرید ماشین آلات با این تسهیلات موجب شد تا در پایان سال 94 ، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی خراسان رضوی به 1.4 اسب بخار در هکتار برسد و ارتقاء عملیات ماشینی در مراحل خاک ورزی، کاشت و داشت و برداشت در مزارع و باغ ها را در پی داشت وبا تسهیلات خط اعتباری سال 95 وضعیت بهتر شد .
وی عنوان کرد: علاوه بر این در سال 95 از محل کمک های بلاعوض فنی - اعتباری ، حدود 65 دستگاه بذر کار مجهز به مکانیزم ریزکاشت به ارزش 5 میلیارد و 875 میلیون ریال به کشاورزان واگذار شده است.
وی همچنین گفت : ارائه آموزش به 400 نفر از کارشناسان کشاورزی ، بازدید علمی 871 نفر از کارشناسان و بهره برداران ، بازدید و معاینه فنی یک هزار و 140 دستگاه کمباین و نصب پلاک برای هشت هزار دستگاه تراکتور از دیگر اقدامات این اداره است.
به گفته وی ، در عین حال استان با دارا بودن 120 واحد تولیدی فعال در زمینه تولید انواع ادوات و دنباله بندهای کشاورزی ، بیشترین حجم تولید این ادوات خاک ورزی و آماده سازی زمین تا ابزارهای تسطیح لیزری، نشاکارها، انواع سمپاش ها، خرمنکوب، تریلر و نیز انواع لوله و لوازمات آبیاری تحت فشار در کشور را دارد.
وی افزود : 30 درصد این تولیدات به کشورهای همجوار صادر و 40 درصد آن به دیگر استانهای ارسال می شود.
در سال 93 ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان 1.3 اسب بخار در هکتار بود که در سال 95 به حدود 1.5 اسب بخار در هکتار رسید.
1906/6012 فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.