دکتر علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در 'همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی' در مشهد افزود: طب اسلامی در عصر خود خدمات زیادی به علم پزشکی کرده و امروز جای آن در طب جدید خالی است.
وی توجه به طب اسلامی را حلال بسیاری از مشکلات درمانی توصیف و بیان کرد: احیا طب اسلامی و سنتی مبتنی بر تنوع مزاجی و وحدت در طبیعت انسان، حیوان، گیاهان و جمادات است که می تواند در بسیاری از امراض کارگشا باشد.
او ویژگی برجسته طب سنتی را توجه به مزاج افراد ذکر و بیان کرد: در طب جدید به این موضوع توجهی نشده و درمانی مشترک برای تمامی افراد تجویز می شود و از این حیث یک دارو بر فردی اثر می گذارد و بر دیگری تاثیری ندارد.
وی ادامه داد: طب نوین پاسخی برای مزاج افراد ندارد و چه بسا دارویی که برای درمان یک بیماری می دهند خود زمینه ساز ایجاد چند مرض دیگر می شود.
دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه فطرت همه افراد به طب سنتی متمایل است گفت: به همین دلیل طب سنتی در تمام نقاط دنیا وجود دارد و شمار زیادی از مردم به آن روی می آورند.
وی به ایرادهای جدی طب جدید اشاره و بیان کرد: طب جدید اشکالات زیادی دارد و پزشکان نیز معتقدند بیش از 90 درصد مرضها به خودی درمان می شود و نیازی به دخالت پزشک ندارد اما با این حال کسی نمی گوید که به دکتر نروید.
او با تاکید بر اینکه طب اسلامی در عین راحتی برای تجویزکنندگان آن نیاز به گذراندن دوره های آموزشی دارد افزود: هرکس نمی تواند مبادرت به انجام این طب کند.
دکتر ولایتی با بیان اینکه اسلام اهمیت زیادی به علم آموزی دارد ادامه داد: در زمان ساسانیان علم آموزی اختصاص به اشراف داشت اما اسلام آن را برای هر مسلم و مسلمه ای واجب دانست و یا عبارتهای دیگری همانند نون و القلم باعث شد مسلمانان در علوم مختلف و از جمله پزشکی برای مدت زمان طولانی پرچمدار باشند.
همچنین در این همایش از سه کتاب با عناوین 'مقالات برگزیده همایش(25 مقاله)، پژوهشی پیرامون کتاب طب الأئمه ابن بسطام و زندگینامه و مجموعه آثار استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی' رونمایی شد.
'همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی' از 30 فروردین جاری از سوی دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با مشارکت جامعة المصطفی العالمیة، دانشگاه فردوسی و دفتر تبلیغات اسلامی مشهد آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7507/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.