سید جواد حسینی عصر چهارشنبه در همایش آموزشی معاونان مدیران کل دفاتر امور اجتماعی وفرهنگی استانداری ها، ویژه دومین پژوهش سرمایه اجتماعی کشور در مشهد افزود:افزایش سرمایه اجتماعی ومولفه های آن و کاهش آسیب های اجتماعی باید در دفاتر اجتماعی استانداری ها بعنوان دو وظیفه اصلی پیگیری شود .
وی ادامه داد: رسیدن به این اهداف با ظرفیت و توان بخش دولتی دشوار و سخت می نماید به همین دلیل دولت تدبیر و امید سعی کرده در حوزه مسائل اجتماعی بویژه آسیب ها از ظرفیت مردمی و سمن ها هم استفاده کند.
وی اظهار کرد : دفاتر اجتماعی استانداری ها باید در جهت دو هدف کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی گام بردارند زیرا روند افزایش آسیب های اجتماعی در کشور قابل توجه است .
حسینی افزود: آسیب های نو پدید همانند آن چه که در فضای مجازی نمود یافته ونیز آسیب هایی که تغییر شکل یافته، همانند زنانه شدن بسیاری از آسیب ها و شهری یا روستایی شدن برخی دیگر از آسیب ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی در عین انکه در ماهیت آسیب زا هستند به طور طبیعی به همه ابعاد زندگی آسیب زده و قدرت تسری و اشاعه دارند ضمن آنکه سن آسیب ها روند کاهشی به خود گرفته است.
وی اضافه کرد: رشد نوعی واگرایی ، بدبینی و بی اعتمادی، اختلالات ارتباطی، نارضایی و عدم شفافیت همه بیانگر آن است که پرداختن به ارتقاء سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب ها امری ضروری است .
حسینی با اشاره تاکیدات مقام معظم معظم رهبری و طرح تقسیم کار کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی افزود : از ابتدای انقلاب سه نوع نگاه به مدیریت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه وجود داشته که رویکرد نخست در دهه اول انقلاب نوعی نگاه اخلاقی،آخرت گرایانه با ابزار نصیحت بود و در رویکرد دوم از سال 64 با نوعی برخورد امنیتی ، کنترلی و انتظامی مواجه شدیم که ابزار آن پلیس بود اما روند آسیب ها به سمت کنترل و کاهش پیش نرفت .
وی با بیان اینکه در سال های 74 و 76 رویکردها علمی و احتماعی به جای نگاه پلیسی و کنترلی حاکم شد و اداره کل زندان ها به زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی تعییر نام یافت و پلیس اجتماعی شکل گرفت و هیات های حل اختلاف در دادگستری ها تشکیل شد و جنس نگاه به مسائل احتماعی تغییر یافت .
وی اظهار کرد: با این رویکرد امروز طرح ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تدوین و تقسیم کار ملی آن هم انجام شده و میان فعالیت در این حوزه از جمله وظایف دفاتر اجتماعی استانداری ها است
معاون سیاسی ، امنیتی و احتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: مهندسی شادی جمعی و تلاش برای رفع کسالت در جامعه از طریق طراحی ها و ایجاد شادابی های اجتماعی باید نه ساختار شکنانه و نه قالبی و سنتی باشد .
وی گفت : برای افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب ها نیازمند کاهش اضطراب و ایجاد نشاط و کاهش کسالت و تضاد هستیم در حالی که امروز بخش زیادی از اضطراب به دلیل رویکرد ریسک محور، کلاس زده، معلم گرا، نمره محور و کنکور رده از طریق آموزش و پرورش به جامعه منتقل می شود.
وی عنوان کرد : امروز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده که مبتنی بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی است وباید بر این مبنا انسان تمام ساحتی پرورش داد و در واقع بیشترین نقش در این تغییر را آموزش و پرورش دارا می باشد.
وی ادامه داد : یکی از دلایل دیگری که سرمایه اجتماعی کاهش می یابد کمبود نشاط اجتماعی در جامعه ایران است چنانکه بر خلاف روابط فردی در سطح اجتماعی فرایند هیجانات غمگنانه ساختارمند شده و به راحتی ظهور و بروز می یابد و حتی به جایی می رسد که پاداش هم می گیرد.
حسینی افزود : در عین آنکه این امر نامطلوب نیست اما هیجانات شادمانه در نظام اجتماعی ما ساختار درستی برای ظهور و بروز ندارد و یا به شکل قالبی بروز داده می شود که برای خیلی از افراد جامعه قابل قبول نیست و در این شرایط در بخش هایی این مباحث از اختیار خارج می شود و یا به شکل های ساختار شکنانه ظهور و بروز می یابد.
وی تصریح کرد : دفاتر اجتماعی در مهندسی شادی جمعی و رفع کسالت از جامعه نقش مهمی دارند.
این همایش که در روزهای 30 و 31 فروردین ماه در مشهد برگزار می شود.
1906/6012خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.