به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد‌حسن واحدی در جلسه کمیته ساماندهی امور زائران خارجی با اشاره به اهمیت جایگاه بین‌المللی مشهد اظهار داشت: بهترین نقشه راه در مدیریت منسجم میزبانی از زائران خارجی به ویژه در سالی که این شهر مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده، رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

وی رعایت موازین و استانداردهای اسکان، بهداشت و درمان، گردشگری، رفاهی و فرهنگی را به عنوان پایه‌های تکریم زائر و به دنبال آن زمینه افزایش جذب زائر برشمرد و بیان کرد: در پی انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، باید میزان جذب زائر خارجی نسبت به گذشته 15 درصد رشد داشته باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی استفاده از ظرفیت کارگروه ملی زیارت را برای پیشبرد اهداف کمیته ساماندهی زائران خارجی ارزشمند دانست و بیان داشت: زائران خارجی با برخورداری از ویزای گروهی برای ارائه خدمات به رسمیت شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: استفاده از طرح زیارت گروهی مبدا به مبدا با آدرس اینترنتی mabdabemabda.com به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده راهنمایی و ثبت نام از زائران داخلی و خارجی است.

سالانه یک روستا از حریم به محدوه شهری اضافه شده است

محسن شریعتی اظهار داشت: الحاق روستاها مشکلات زیادی برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند چرا که باید به این روستا‌ها خدمات شهری همانند آتش‌نشانی، حمل‌و‌نقل و فضای سبز ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه روستاهای الحاق‌ شده هیچ درآمدی برای شهرداری ندارند، افزود: اگر بخواهیم به این روستاها خدمات بدهیم هزینه زیادی برای برابرسازی استاندارد‌های شهری متحمل می‌شویم.

شریعتی تصریح کرد: در ابتدای الحاق روستاها به محدوده شهری، ارزش افزوده‌ای برای زمین‌های روستایی ایجاد می‌شود که خوشایند اهالی است ولی در انتها منطقه‌ای به وجود می‌آید که توسعه آن به عنوان محدوده دارای خدمات شهری زمان‌بر است.

مدیر حریم مشهد در ارتباط با الحاق روستاهای مجاور به مشهد اظهار داشت: هدف از الحاق روستاها به شهر گاهی به عنوان راه حلی برای رفع کمبود امکانات و رفع مشکلات عنوان می‌شود در حالی که با تبدیل آن‌ها به شهر، مشکلاتشان دوچندان می‌شود.

وی بر ضرورت جلوگیری از الحاق روستاها به شهر تاکید کرد و گفت: اینکه هرسال به صورت میانگین یک روستا به محدوده شهر اضافه شود منطقی نیست و باید تعاریفی داشته باشیم که روستا‌ها در حریم بمانند و امکانات مناسب شهری را به آنجا ببریم نه اینکه آن‌ها به شهر بیایند و از امکانات مناسب شهری استفاده کنند.

شریعتی برخورداری روستاها از امکانات مناسب را راه‌حل برون‌رفت از مشکلات فعلی دانست و خاطرنشان کرد: روستایی که در مجاورت کلان‌شهری مثل مشهد واقع می‌شود دقیقا طرح هادی آن همانند روستایی در مجاورت گناباد در نظر گرفته می‌شود در حالی که نباید اینگونه باشد.

وی بیان کرد: روستاهای اطراف محدوده شهری فضا و خدمات متفاوتی دارند بنابراین باید ناظر به فضای اطراف آن، موضوعاتی مثل حمل‌ونقل و خدمات قوی‌تر در نظر گرفته شود.

طرح‌های تفصیلی مناطق الحاقی به شهر مشهد بلاتکلیف است

محمدرضا حسین‌نژاد اظهار داشت: متاسفانه برخی روستاها در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به‌ سرعت، به عنوان محدوده منفصل در قالب مجموعه شهری به مشهد اضافه شدند، بدون اینکه برای این‌ها طرح مصوبی وجود داشته باشد.

وی افزود: با الحاق روستاها به شهرهای اطراف، ضمن بالارفتن توقع مردم، ساخت‌وساز‌ها در این مناطق قوت بیشتری می‌گیرد و به همین دلیل برخی مشکلات ایجاد می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: پس از تلاش‌های بی‌نتیجه شهرداری برای انتخاب مشاور طرح‌های تفصیلی مناطق الحاقی و مشکلاتی که اداره کل راه و شهرسازی ایجاد کرد، قرار بر این شد که این اداره مشاور بگیرد و طرح را ارائه دهد اما این کار در عرض دو سال گذشته هنوز صورت نگرفته است.

حسین‌نژاد تصریح کرد: به دنبال بلاتکلیفی طرح‌های تفصیلی مناطق الحاقی، مجبور شدیم یک سری قوانین و ضوابط را تعیین کرده و مصوبه کمیسیون ماده 5 را موقتا بگیریم تا از این طریق به مردم پاسخ‌گویی داشته باشیم که حتی همان موارد هم هنوز کامل نشده است.

وی افزود: در قرقی ما شاهد این هستیم که هنوز زیرساخت‌های مسکن‌های مهر حاضر نیست و شهرداری با راه و شهرسازی وارد مذاکره شده است که بتواند این مشکلات را حل کند.

حسین‌نژاد با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی روستاهایی که در آینده به محدوده شهر وارد می‌شوند باید با دقت تهیه شود، تصریح کرد: اگر دقت لازم صورت نگیرد، در آینده دردسر‌های زیادی برای مدیریت شهری به دنبال خواهد داشت بنابراین باید در تفاهمات بر روی ساخت‌وساز‌ها در این مناطق با نگاه به وضعیت شهر مشهد طرح‌ریزی شود.

وی گفت: این الحاق‌های بدون برنامه‌ریزی، بار مضاعفی به شهر تحمیل می‌کند لذا باید در الحاق روستاها به شهر، حداقل ضوابط طرح تفصیلی آماده باشد و وقتی الحاق صورت می‌گیرد، مردم و شهرداری با سردرگمی و مشکلات خاصی مواجه نباشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618195
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.