در پی گزارشهایی مبنی بر وجود بوی بد متصاعد شده از شهرک صنعتی خیام واقع در شهرستان نیشابور در غرب مشهد و مزاحمت این بو برای اهالی شهرک امام رضا(ع) که در مجاورت این شهرک قرار دارد موضوع برای پاسخگویی مسئولان ذیربط مربوطه از سوی خبرنگار ایرنا پیگیری شد.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ماهیت فعالیت کارخانه بازیافت کاغذ و تولید کارتن به واسطه خمیر حاصل از بازیافت کاغذ تولید 'بو' است.
محمد عرفانی افزود: به همین دلیل صدور مجوز برای فعالیت چنین واحدهایی بر اساس موضوعیت نوع آلایندگیهای ایجاد شده و با در نظر گرفتن فاصله با مناطق مسکونی انجام می شود که این مساله در مورد فعالیت این واحد صنعتی نیز کاملا صدق می کند.
وی ادامه داد: به واسطه شکایتهای مردمی مدت دو سال است که پرونده این واحد در مراجع قضایی در حال پیگیری می باشد.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پیگیری مدیریت پسماند، فاضلاب و بو در این واحد به صورت کامل انجام شده و در پی این مدیریت اقدامات متعدد و قابل توجهی در زمینه مدیریت آلودگیهای ناشی از فعالیت واحد کارت سازی انجام شده است.
وی افزود: استفاده از دستگاه مکش بو برای کاهش شدت بار آلودگی بو در خروجی این واحد و استفاده از درپوش در تصفیه خانه واحد برای کاهش بار آلودگی از جمله اقدامات شایان توجه و مورد تائید سازمان محیط زیست است.
عرفانی ادامه داد: اقدامات انجام گرفته هزینه های میلیاردی به این واحد تحمیل کرده اما اطلاع رسانی لازم در این خصوص به مردم انجام نشده است.

* استاندارد بو وجود ندارد
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین گفت: هنوز استانداردی برای سنجش و تعیین آلودگی مشامی(بو) وجود ندارد. در این زمینه به هیچوجه دچار عقب ماندگی نیستیم زیرا حتی کشورهای اروپایی نیز هم اینک در حال سنجش، ارزیابی و تعیین استاندارد برای این نوع آلودگی هستند.
وی افزود: برای نخستین بار سازمان حفاظت محیط زیست به تجهیزات سنجش میزان بو تجهیز شده و به این ترتیب می توان با تعیین استاندارد بو این نوع از آلودگی را نیز در مترمکعب اندازه گیری، مهار و رصد نمود.

* شهرک صنعتی خیام مصوبه سازمان محیط زیست را دارد
مدیر ایمنی، بهداشت محیط زیست و انرژی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرک صنعتی مصوبه سازمان محیط زیست را اخذ کرده است.
نسرین محمدیاری افزود: بر خلاف ادعاها، ابتدا شهرک صنعتی خیام ایجاد و پس از آن شهرک مسکونی امام رضا(ع) شکل گرفته است.
وی ادامه داد: موضوع شهرک صنعتی خیام و بویی که از واحد کارتن سازی پردیس کاغذ متصاعد می شود توسط شرکت شهرکهای صنعتی پیگیری شده و مدارک و مستنداتش در اداره کل محیط زیست موجود است.
مدیر ایمنی، بهداشت محیط زیست و انرژی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: وقتی تصمیم گرفته می شود شهرک صنعتی ایجاد شود نخستین استعلام از اداره کل محیط زیست استان صورت می گیرد و آن اداره کل هم در ابتدا فاصله شهرک را با مناطق مسکونی بررسی می کند.
وی افزود: تا زمانی که پاسخ این استعلام داده نشده و استقرار شهرک صنعتی در منطقه بلامانع اعلام نشود، شرکت شهرکهای صنعتی عملیات اجرایی آن را آغاز نمی کند.
محمدیاری ادامه داد: وقتی یک شهرک صنعتی مصوب شد شرکت شهرکهای صنعتی طبق قانون می تواند در شش یا هفت بخش از جمله غذایی، کانی، فلزی و سلولزی به واحدهای صنعتی زمین واگذار کند.
وی گفت: دو گروه واحد صنعتی وجود دارد. یک عده واحدهایی هستند که از شرکت شهرکهای صنعتی زمین می گیرند و آلایندگی آنها پایش و در صورت لزوم به آنها اخطار داده می شود اما یک سری از واحدهای صنعتی نقل مکان می کنند.
مدیر ایمنی، بهداشت محیط زیست و انرژی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: واحد کارتن سازی پردیس کاغذ شهرک صنعتی خیان از این دسته واحدهاست که زمینش را از واحدی در بخش سلولزی شهرک صنعتی خریده و زمانی که پروانه بهره برداری آن توسط محیط زیست صادر می شد در شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نقل و انتقالش را انجام داده است.
وی ادامه داد: زمانی که سازمان محیط زیست برای یک واحد صنعتی پروانه بهره برداری صادر می کند همه مسائل از جمله آلودگی هوا، فاضلاب و مدیریت پسماند را بررسی کرده لذا در آن زمان همه این موارد برای فعالیت واحد کارتن سازی پردیس کاغذ پذیرفته شده که پروانه بهره برداری آن صادر گردیده است.
محمدیاری گفت: واقعیت این است که واحدهای صنعتی در مباحث آلودگی هوا و نیز در مباحث سلامت شغلی باید یک سری استانداردها را رعایت کنند اما در بحث پسماند و نیز آلودگی هوا وضعیت پایش، اندازه گیری و صحه گذاری برای عملکرد واحدهای صنعتی بر عهده محیط زیست است.
وی افزود: شرکت شهرکهاتی صنعتی تنها در مبحث فاضلاب واحدهای صنعتی تقبل مسئولیت کرده که در شهرکهای صنعتی تصفیه خانه بسازد و فاضلاب واحدها را تصفیه کند.
مدیر ایمنی، بهداشت محیط زیست و انرژی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: شخصا بارها به شهرک مسکونی امام رضا (ع) نیشابور رفته ام و ساکنان آن همه شاکی هستند.
وی گفت: اما واقعیت این است که شهرک امام رضا(ع) هیچ مطالعاتی نداشته که رشدش به کدامین سو باشد و هر روز که به آنجا مراجعه می کنید با واحدهای مسکونی جدیدی مواجه می شوید که به سمت شهرک صنعتی خیام در حال پیشروی هستند.
محمدیاری بر این نکته که باید صنعت و مردم بتوانند در کنار یکدیگر زندگی بدون مزاحمتی داشته باشند تاکید و بیان کرد: شهرک صنعتی خیام موظف است مطابق استانداردهای محیط زیست و بهداشت شغلی آنچه را که باعث ضرر به مردم و طبیعت است رفع کند و واحد صنعتی پردیس کاغذ هم باید این تعهد را بدهد و بپذیرد.
وی افزود: در شرایط فعلی دستگاهی که باید نظر دهد این بو برای مردم مخاطره انگیز است یا نه اداره بهداشت است. مرجعی که باید نظر دهد آیا استانداردهای زیست محیطی رعایت می شود اداره کل محیط زیست است.
مدیر ایمنی، بهداشت محیط زیست و انرژی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: سازمان محیط زیست می گوید شاخص و استانداردی برای بو وجود ندارد ولی مردم منطقه از بو شاکی هستند و واقعیت این است که برخی مواقع این بو مردم منطقه را اذیت می کند.
وی گفت: از آن طرف مردم هم باید بپذیرند که آنجا شهرک صنعتی است و صنعت به تبع فعالیتش عوارض دارد و بالاخره نزدیکی شهرک امام رضا(ع) به شهرک خیام نیشابور تبعاتی دارد.
محمدیاری افزود: شهرک امام رضا(ع) شهرکی اقماری است که در دل شهرستان نیشابور ایجاد شده بدون آنکه مجوز داشته باشد.

* توسعه نامتوازن عامل تعارض میان فعالیتهای صنعتی و زندگی مردم
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: علت تاکید و پافشاری سازمان حفاظت محیط زیست بر پیوست زیست محیطی و پیش بینیهای لازم در طرحها و پروژه های مختلف مسکونی، صنعتی و تولیدی جلوگیری از بروز چنین مشکلات و مسائلی است.
وی افزود: فاصله تقریبا 200 متری شهرک مسکونی امام رضا(ع) با شهرک صنعتی خیام با توجه به سابقه دهها سال فعالیت این شهرک صنعتی نشانگر ناآگاهی، بی نظمی و سوءمدیریت در توسعه شهر و شهرکهای اقماری و مسکونی است.
عرفانی ادامه داد: همه فعالیتهای واحدهای شهرک صنعتی خیام از جمله واحد بازیافت کاغذ تحت کنترل و در چارچوب استانداردها قرار دارد.
وی گفت: کارتن سازی پردیس کاغذ از جمله واحدهای صنعتی خوب و موفق محسوب می شود اما اینکه هزینه های میلیاردی به منظور کاهش آلودگی برای مردم منطقه موجب رضایتمندی نشده ناشی از نزدیکی خارج از قاعده شهرک مسکونی به محل فعالیت مجوزدار شهرک صنعتی خیام است.
شهرک امام رضا از مناطق اقماری شهر 20 هزار نفری 'خرو' در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال شرق شهر نیشابور است.
مرکز شهرستان 433 هزار نفری نیشابور در فاصله 122 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. نیشابور مرکب از چهار بخش مرکزی، زبرخان، سرولایت و میان جلگه 431 روستا دارد.
پارسال نیز ایجاد دریاچه ای از پساب در منطقه اسحاق آباد نیشابور که ناشی از فعالیت شهرک صنعتی خیام بود و ایجاد دریاچه پساب صنعتی در پشت یک بند خاکی که به صورت غیرمجاز ساخته شده بود، نگرانیهای زیست محیطی در این شهرستان ایجاد کرد.
شهرک صنعتی خیام در سال 1368 به تصویب هیات وزیران رسید و از سال 1370 استقرار واحدهای صنعتی که هم اینک به حدود 300 واحد رسیده در آن آغاز شد. شهرک صنعتی خیام واقع در کیلومتر ۲۰ جاده نیشابور - مشهد دارای دو مرحله به مساحت 246 هکتار و دومین شهرک صنعتی فعال خراسان رضوی به لحاظ حجم سرمایه، تعداد و ترکیب صنایع است.
خبرنگاران: کامیار اسماعیل پور و آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1922/7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.