احمد صادقی گلمکانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صادرات شامل هیدروکربن سبک و سنگین، انواع مصالح ساختمانی، شیرنی و شکلات، سنگ آهن، چسب و رزینهای رنگی به کشورهای آسیای میانه شامل تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، عراق و امارات متحده عربی صادر شد.
وی ادامه داد: رشد صادرات از منطقه ویژه اقتصادی سرخس در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه گذاری خارجی محقق شده بطوری که میزان صادرات کالا در سال 95 در مقایسه با سال 94 در وزن و ارزش 100 درصد افزایش یافت.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس همچنین گفت: این منطقه ویژه اقتصادی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو اکو قرار دارد و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان محسوب می شود.
وی افزود: از زمان راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه گذاران خارجی از کشورهای گرجستان، ترکیه، ترکمنستان و پاکستان در صنایع مینی پالایشگاهی، فراوری برنج، تولید انواع مصالح ساختمانی به میزان 35 میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه گذاری کرده اند.
او به 36 واحد تولیدی در حال ساخت و 24 واحد تولیدی فعال در این منطقه اشاره و بیان کرد: پارسال ساخت سه واحد تولیدی در حوزه مواد غذایی و مینی پالایشگاه با سرمایه گذاری خارجی در سرخس آغاز شد که ظرف 6 ماه نخست امسال به بهره برداری می رسند.
فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.
این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.