دکتر سید محمد حسین میر دهقان روز شنبه در همایش چشم انداز و برنامه های حوزه بین الملل وزارت بهداشت در کلان منطقه های علوم پزشکی کشور افزود: بیشترین گردشکران سلامت در ایران بین سنین 45 تا 65 سال قرار دارند و شمار زنان بیشتر از مردان است.
وی با بیان اینکه گردشگران سلامت در ایران بیشتر از کشورهای همجوار مراجعه می کنند، افزود: طبق بررسی ها 65 درصد گردشگران سلامت ایران؛ بیمه نیستند که این موضوع چالش جدی به شمار می رود.
به گفته وی، گردشگری سلامت به سه بخش پزشکی، طبیعت درمانی و استفاده از جاذبه های طبیعی تقسیم بندی می شود.
وی بیان کرد: امروز همه کشورهای جهان به گردشگری سلامت توجه دارند و در ایران این موضوع می تواند به عنوان استراتژی ملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، منبع مهم برای ارزآوری، بازوی امنیت ملی کشور، تعمیق نفوذ فرهنگی و دیپلماسی عمومی مطرح باشد.
وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در عرصه سلامت سومین سرمایه گذاری در عرصه جهانی است، بدین جهت بخش خصوصی و دولت ها در کشورهای مختلف توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری سلامت دارند.
به گفته وی؛ گردشگری 9 درصد تولید ناخالص داخلی، هشت درصد اشتغال، شش درصد صادرات جهانی در کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه بنا است که درآمد کشور از بابت گردشکری سلامت به دو تا دو و نیم میلیارد دلار افزایش یابد و 30 درصد از مصارف ارزی از گردشگری سلامت تامین شود که اکنون دراین زمینه پیشرفت چندانی نداشته ایم.
به گفته وی؛ هزینه هر گردشگر پزشکی بین سه هزار و 600 تا هفت هزار و 600 دلار است و اکنون این پول عاید حوزه سلامت نمی شود.
میر دهقان با اشاره به ظرفیت های بسیار ایران در زمینه گردشگری سلامت افزود: ایران در زمینه جاذبه های طبیعی رتبه پنجم جهان، در تولید علم پزشکی رتبه 17 جهان و رتبه اول خاورمیانه را داراست.
وی ارتقای خدمات کیفی، ساخت داروهای نوترکیب، فناوری نانو و داروهای بیوتکنولوژی، دستیابی به درمان از طریق سلولهای بنیادی و وجود پزشکان متبحر و مجرب را از قابلیت های کنونی ایران در زمینه گردشگری سلامت عنوان کرد.
وی اداد: این در حالی است که هم اکنون از این ظرفیت های بسیار در حوزه گردشگری سلامت به خوبی استفاده نمی شود و رقبای ما در این زمینه گوی سبقت را ربوده اند.
وی رقبای اصلی ایران در زمینه گردشگری سلامت را شامل هندوستان، ترکیه، سنگاپور، امارات، مصر، اردن، تایلند، فیلیپین و چین عنوان کرد.
میردهقان اظهار کرد: نامشخص بودن قیمت خدمات، مشکل تبادلات مالی و انتقال ارز و فقدان پوشش بیمه ای از جمله مهم ترین چالشها و مشکلات گردشگری سلامت به شمار می روند و در این زمینه باید بازارهای هدف شناسایی شوند و خدمات به صورت بسته بندی مشخص ارائه گردند.
همایش یک روزه چشم انداز و برنامه های حوزه بین الملل وزارت بهداشت در کلان منطقه های علوم پزشکی کشور با حضور مسئولان و مدیران گردشکری سلامت کشور و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
3027/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.