علیرضا تابش روز چهارشنبه در مراسم آغاز مرحله نخست بازسازی خانه های زلزله زده شهرستان های خراسان رضوی افزود: از پنج میلیون و 300 هزار واحد مسکن روستایی در 38 هزار روستای بیش از 20 خانوار کشور، 2 میلیون واحد با استفاده از تسهیلات طرح مزبور نوسازی و مقاوم سازی شده اند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که در شروع برنامه جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، هفت درصد از خانه های روستایی کشور در برابر زلزله مقاوم بودند.
وی گفت: براساس برنامه چشم انداز سال 1404 باید سالانه 200 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور بازسازی شوند که در صورت تحقق این برنامه در افق یاد شده، میزان مقاوم سازی خانه های روستایی کشور به 76 درصد می رسد.
تابش افزود: با تداوم اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در کشور براساس برنامه چشم انداز 1404، هم به کمبود مسکن به ازای نرخ رشد جمعیت در روستاها پاسخ داده می شود و هم فرسودگی واحدهای مسکونی طبق برنامه اصلاح می گردد.
وی اظهار کرد: دولت در انتهای سال گذشته 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای بهسازی خانه های روستایی به تصویب رساند و تعهد کرد که مابه التفاوت سود این تسهیلات را به بانکها پرداخت کند.
وی گفت: تسهیلاتی که از محل طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به روستاییان پرداخت می شود، با کارمزد پنج درصد است اما دولت مابه التفاوت سود این تسهیلات را تا سقف نرخ مصوب سود سالیانه به بانکها پرداخت می کند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: هرچند تعهد بنیاد مسکن بهسازی خانه های روستایی در روستاهای بیش از 20 خانوار است اما این به آن معنی نیست که تسهیلات طرح یاد شده به روستاییان روستاهایی با جمعیت کمتر تعلق نگیرد.
وی با بیان اینکه جمعیت روستاهای کمتر از 20 خانوار در کشور حدود 500 هزار نفر است، اظهار کرد: توصیه ما به اهالی این روستاها، تجمیع آنها با روستاهای بزرگتر برای دسترسی بهتر به خدمات دولت در بخش های مختلف از جمله بهسازی خانه های روستایی است.

* اتمام بازسازی 1800 واحد آسیب دیده از زلزله در خراسان رضوی تا فصل سرما
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در صورت مشارکت اهالی روستاهای زلزله زده خراسان رضوی کار بازسازی یکهزار و 500 تا یکهزار و 800 واحد آسیب دیده از زلزله تا آغاز فصل سرما به اتمام می رسد.
تابش افزود: بر اثر زلزله 6 ریشتری خراسان رضوی، پنج هزار و 400 خانه در 137 روستای چهار شهرستان مشهد، فریمان، تربت جام و سرخس این استان آسیب دید.
وی اظهار کرد: از آنجا که برخی واحدها بیشتر از 50 درصد و تا 100 درصد آسیب دیده اند، در مرحله نخست بازسازی این واحدها در اولویت قرار می گیرند.
وی گفت: در عملیات بازسازی خانه های آسیب دیده از زلزله تلاش می شود با بهره گیری از قیر رایگان معابر این روستاها نیز بهسازی و آسفالت شود.
تابش افزود: در صورت تصویب دولت و در اختیار گذاشتن منابع لازم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاوه بر بازسازی خانه های روستایی، آماده ساخت مساجد، خانه بهداشت، مدرسه و حتی دامداری برای روستاییان مناطق زلزله زده می باشد.
وی ادامه داد: این بنیاد برای کوتاه کردن روال اداری جذب منابع ، اعلام آمادگی کرده است از منابع داخلی بنیاد به روستاییانی که برای بازسازی خانه های خود به سرعت اقدام کنند، کمکهای بلاعوض پرداخت کند.
وی گفت: برای پیشبرد کار بازسازی واحدهای مسکونی، سازمان مدیریت بحران کشور و هیات دولت نیز قول مساعدت داده اند که روند اداری تامین اعتبار به سرعت طی شود تا به کار باسازی سرعت بخشد.
وی اظهار کرد: بنیاد مسکن، ارائه نقشه و آواربرداری را به صورت رایگان انجام داده و تسهیلات 200 میلیون ریالی و کمک بلاعوض 70 میلیون ریالی برای هر واحد و مصالح رایگان را در اختیار مردم قرار می دهد اما بدون همکاری مردم کار بازسازی انجام نمی شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: دولت در سال گذشته بازسازی 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال جاری را تصویب کرد و براین اساس استانها سهمیه بندی شدند و به هر میزان که بانکها تسهیلات لازم را در اختیار این بنیاد قرار دهند، خانه روستایی در هر استان بازسازی می شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.