اسماعیل نجار روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از کانون اصلی زلزله 6 ریشتری اخیر در خراسان رضوی در روستای دوقلعه براشک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز نمی توان آمار متقنی از میزان مقاومت خانه ها در کشور داد اما آسیب پذیر بودن بیشتر آنها در برابر زلزله محرز است.
وی بیان کرد: زلزله و حوادث طبیعی دیگر، یک بحثی علمی است و دنیا موفق شده با بکارگیری علم، خرد و اندیشه فضایی ایمن در برابر این حوادث برای خود ایجاد کند.
وی ضمن قدردانی از زحمات مسئولان خراسان رضوی به ویژه استاندار گفت: مسئولان از همان لحظه نخست در منطقه زلزله زده حضور یافتند و کار امداد و اسکان موقت را برای زلزله زدگان انجام دادند و آذوقه لازم را در اختیار مردم قرار دادند.
وی ادامه داد: با همتی که در بین مسئولان این استان وجود داشته، کار بازسازی مناطق زلزله زده بدون وقفه در پی امداد و نجات آغاز شده که امید است با مشارکت زلزله زدگان در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برسد.
وی گفت:‌کار ارزیابی توسط عوامل سازمان مدیریت بحران کشور در منطقه زلزله زده خراسان رضوی آغاز شده و تا شنبه هفته آینده نتیجه بررسی ها جمع بندی و در قالب پیشنهاد به دولت برای تصویب ارائه می شود.
نجار بیان کرد: ایران کشور حادثه خیزی است اما در میان همه حوادث، زلزله از اهمیت بیشتری برخوردار است از این رو باید خانه هایی ساخته شود که امنیت مردم را در برابر شدیدترین تکانه ها حفظ کند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کانون اصلی زلزله 6 ریشتری در خراسان رضوی روستای دوقلعه براشک از توابع بخش سفیدسنگ شهرستان فریمان بود که پس از آن تاکنون 970 پس لرزه در این شهرستان و سه شهرستان مشهد، تربت جام و سرخس ثبت شده است.
نجار افزود: از این تعداد پس لرزه 119 زلزله بالای سه ریشتر و باقی بین 4 تا 5 ریشتر بوده که نشان می دهد که تکانه ها شدید است.
وی بیان کرد: زلزله و پس لرزه های ناشی از آن در خراسان رضوی توسط موسسه ژئوفیزیک در حال بررسی است و در انتظار نتیجه این بررسی هستیم تا نظر نهایی درباره زلزله اخیر اعلام شود.
عملیات بازسازی خانه های زلزله زده به صورت همزمان در چهار شهرستان تربت جام، مشهد، سرخس و فریمان امروز( چهارشنبه )‌ با حضور معاون وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.
زلزله 6 ریشتری چهارشنبه هفته گذشته در سفید سنگ خراسان رضوی به وقوع پیوست که بر اثر آن یک نفر جان باخت و 40 نفر مجروح شدند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.