به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مشهد به عنوان یک شهر چگونه ایجاد شد؟ در طول تاریخ بر خراسان و مردمانش چه گذشت؟ هویت اسلامی و ملی ما در خراسان چگونه شکل گرفته؟ آیا می‌توان در زمانی محدود پاسخی برای این پرسش‌ها گرفت؟جواب مثبت است.

این روزها در شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی عده‌ای از هنرمندان گرد هم آمده‌اند تا در یک عرصه نمایشی نگاهی تازه داشته باشند بر پیدایش مشهد مقدس و هویت و تاریخ خراسان بزرگ و نقش آن در فرهنگ و جامعه ایرانی- اسلامی. از معبر سنگفرش شده شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی که عبور کنید وارد این شهرک تاریخی می‌شوید اینجا حال و هوای دیگری دارد. هم خانه است و هم بازار، هم روستاست و هم شهر، هم حادثه است و هم عبرت، هم مدرسه است و هم سنگر.

این شهرک تاریخی به دو بخش اصلی؛ مشهد کهن و مشهد معاصر تقسیم شده و تنور عکس‌های یادگاری در جای جای آن گرم است. از کوهسنگی تا حضور غرفه‌های سرای زندگی. سقاخانه تا پنجره فولاد حضرت. از بازار مشاغل کهن تا چایخانه و در هر کدام سعی شده، اطلاعات مفیدی به مخاطبین ارائه شود.

تقریباً 50 قدم که از درب ورودی جلوتر بروید درست سمت چپ گذرگاه پرده‌های نقاشی بزرگی توجه شما را جلب می‌کند. یکی امام رضا(ع) را در میان مردم نمایش می‌دهد و دیگری کاخ مامون عباسی را تصویر کرده است. حمله مغول‌ها، ساخت مسجد جامع گوهرشاد و قیام مردم مشهد در دوره قاجار پرده‌های دیگری است که چشم را میهمان می‌کند.

این همه ماجرا نیست، بازیگرانی می‌بینی که در لباس و گریم دوره‌های مختلف تاریخی در گوشه و کناری نشسته یا ایستاده، نقش‌هایشان را مرور می‌کنند، لحظاتی بعد نمایش آغاز می‌شود.

با مامون عباسی، وزیر او، فضل بن سهل و دعبل خزایی شاعر اهل بیت علیهم السلام همراه می‌شویم و داستان شهادت و دفن امام هشتم علیه السلام در مشهد مقدس را به نظاره می‌نشینیم. در پرده بعدی با خواجه نصیر الدین توسی دانشمند بزرگ این مرز و بوم، روایت حمله مغولها به نیشابور را می بینیم و می‌شنویم. قیام اهالی خراسان، سربداران در برابر ظلم و جور مغولان داستان پرده بعدی است که اجرا می‌شود.

بزنگاه تاریخی بعدی روایت ساخت مسجد گوهرشاد به دستور این بانوی نیک  اندیش را از زبان فرزندش بایسنقر میرزا تماشا می‌کنیم.روایت ظلم و جور آصف الدوله حاکم دست نشانده ناصرالدین شاه بر خراسان در دوره قاجار پرده دیگر نمایش است که در آن با حکیم ابوالقاسم فردوسی همراه می‌شویم و قیام مردم مشهد در برابر آصف الدوله را از نظر می‌گذرانیم.

بیش از 20 بازیگر ایفاکننده نقش‌های مختلف این نمایش هستند که با طراحی لباس و گریمی مناسب، سعی دارند مخاطبان را در زمانی کوتاه به حال و هوای دوره‌های مختلف تاریخی برده و با روایت داستانی تاثیرگذار، همذات پنداری آنان را کسب کنند و از این مسیر، اطلاعات و آموزه‌های نوینی از ریشه‌های هویت تاریخی این شهر ارائه دهند.

این نمایش در زمان 20 دقیقه با زبانی گیرا و ساختاری تماشایی شکل‌گیری هویت مردم خراسان را از دریچه رویدادهای مهم تاریخی این خطه از کشور را بازگو می‌کند.

به گزارش تسنیم، شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی در بلوار وکیل آباد، انتهای خیابان کوثر شمالی صبح و عصر، تا پایان فروردین ماه در محیطی دلنشین میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 611596
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.