سید جواد حسینی روز چهارشنبه در همایش فرمانداران استان افزود: 90 درصد فرایند برگزاری انتخابات الکترونیکی است اما در این سه شهرستان فرآیند اخذ و شمارش آرا البته فقط برای انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی اظهارکرد: بر اساس آخرین جمع بندی، 19 هزار و 658 نفر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها در استان ثبت نام کرده اند که این تعداد در دوره گذشته 18 هزار و 467 نفر بود از این رو نخستین ویژگی این مرحله استقبال بیشتر مردم برای عضویت در این دوره است که به نسبت قبل 6.6 درصد رشد دارد لذا بر همین اساس به ازای هر کرسی شوراها 5.5 نفر داوطلب برای رقابت در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه در این دوره در تمامی شاخص ها به نسبت دوره چهارم رشد داشته ایم،‌ خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در قالب ثبت نام داوطلبان تفاوت هایی در مناطق شهری و روستایی دارد از جمله میزان مشارکت داوطلبان در شهرها و روستاهاست .
حسینی عنوان کرد :از این جهت سه هزار و 419 نفر برای شوراهای 73 شهر استان داوطلب شدند که نسبت به دوره چهارم شوراها 76درصد رشد دارد در حالی که در روستاها تعداد کل ثبت نامی ها 16 هزار و 239 نفر می باشد که نسبت به دوره قبل رشد 3.5 درصدی داشته است .
وی افزود : در واقع میزان مشارکت برای تصدی کرسی های شوراها در شهر به نسبت دوره گذشته خیلی بیشتر از روستاهاست.
وی اظهار کرد : در این دوره در مجموع 100 درصد شهرهای استان (تمامی 73 شهر ) و 99.4 درصد روستاهای استان با به حد نصاب رسیدن تعداد داوطلبان ، واجد شرایط برگزاری انتخابات هستند و از 2 هزار و 588 روستای استان تعداد داوطلبان دو هزار و 574 روستا به حد نصاب رسیده است.
وی تاکید کرد: اصلی ترین وظیفه اجرایی انتخابات بر دوش فرمانداران است و هیات های اجرایی نیز قبل از آغاز ثبت نام تشکیل شده چنانکه از بین دو هزار و 513 نفر در نهایت 98 هیات اجرایی با مجموع یک هزار و 78 نفر تایید صلاحیت شدند و این هیئت ها فعال شدند و هم اکنون بررسی صلاحیت نامزدهای شوراهای را در دست انجام دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گرایش سیاسی اعضای هیات های اجرایی را تشریح و عنوان کرد : از این تعداد 403 نفر اصلاح طلب، 315 مستقل و اعتدالی و 93 نفر هم اصولگرا هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود : از کل هیات های اجرایی تشکیل شده 28 مورد در شهرستان ها و 70 هیات هم در بخش ها تشکیل شد و 464 نفر از اعضای آنها ،‌ سابقه حضور در هیات های اجرایی دوره های قبل را داشته اند.
وی گفت: 100 درصد اعضای هیات های اجرایی در سرخس و بحستان، سابقه حضور داشته اند و بردسکن تنها شهرستانی است که تمامی اعضای آن جدید و برای نخستین بار عضو هیات اجرایی شده اند.
رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: هیات های نظارت بر انتخابات شوراها هم از مدت ها قبل کارخود را آغاز کرده و از مجموع 349 نفر اعضای آن در استان 46 درصد اصولگرا، 26.6 درصد اصلاح طلب و 27.4 مستقل یا اعتدالی هستند.
وی فزود: 100 درصد اعضای هیات نظارت در شهرستان های مشهد، سرخس و بینالود اصولگرا، 100 درصد اعضای این هیات در شهرستان های خلیل آباد، تربت جام و درگز اصلاح طلب و 100 درصد اعضای هیات نظارت در شهرستان های تربت حیدریه، خواف، خوشاب، رشتخوار، گناباد و مه ولات اعتدالی ومستقل هستند.
وی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان از کمیت و کیفیت مطلوبی برخوردار خواهد بود ، گفت : رشد 6.6 درصدی مشارکت داوطلبان در این دوره و نیز کیفیت ترکیب جنسی، سنی و تحصیلی و قشری و نیز سیاسی داوطلبان نشان از بالا رفتن کیفیت شوراهای پنجم در کنار افزایش کمیت مشارکت را می دهد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: با تمهیداتی که ستاد انتخابات، فرمانداران ، بخشداران ، هیاتهای اجرایی و نظارت و بازرسی در این رابطه تدارک دیده اند بتوانیم انتخاباتی باشکوه و با مشارکت حداکثری را برگزار کنیم.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت سال جاری برگزار می شود.
1906/ 6012 خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.