حمید صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعت جلوه گاه زیبایی خلقت خداوند است و هر یک از ما برای حفاظت و ماندگاری آن، باید احساس وظیفه کرده و به وظیفه خود عمل کنیم.
وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز شاهد افزایش حضور مردم در طبیعت و بازدید و استفاده آنان از زیبایی های خداوند در فصل بهار هستیم، اظهار کرد: این شرایط در کنار اینکه می تواند فرصت خوبی برای آموزش به کودکان در حفاظت از محیط زیست بوده و موجب ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست شود، در عین حال می تواند تهدیدی برای محیط زیست محسوب شود.
وی افزود: در صورت عدم رعایت نکات زیست محیطی و حفظ زیست بوم ها از هر گونه آسیب، تخریب و رهاسازی زباله ها، قطعا شاهد از بین رفتن محیط زیست و وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست خواهیم بود.
صالحی با تاکید بر اینکه مسافران نوروزی می توانند در طول سفرهای نوروزی در مسیر جاده ها و شهرها برای حفظ طبیعت بکوشند، بیان کرد: از مسافران درخواست می شود هنگام سفر پسماندهای خود را در گوشه و کنار جاده ها، توقفگاهها، تفرجگاهها و بوستان های شهری و طبیعت رها نکنند.
وی بیان کرد: از مسافرانی که با خودرو شخصی سفر می کنند نیز تقاضا می شود شاخ و برگ درختان را نشکنند و از آتش افروزی غیر ضروری در طبیعت پرهیز کنند.
این مسئول اظهار کرد: حتی در صورت ضرورت روشن کردن آتش، با ایجاد سنگچین پیرامونی، آنرا قابل کنترل کرده و قبل از ترک محل، خاموش کردن آتش را با خاک یا آب از یاد نبرند.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: علاوه بر این مسافران از آسیب رساندن به زیستگاه پرندگان و جانواران بپرهیزند زیرا هرگونه صدمه به این گونه ها چرخه طبیعت را دچار مشکل می کند.
وی با تاکید بر عدم جا گذاشتن پسماندهای پلاستیکی و قوطی های پت افزود: سر بطری های پت به دلیل بند آوردن راه آبها و مجاری چشمه ها و احتمال خورده شدن از سوی برخی جانوران می تواند زیانهای جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
صالحی گفت: گشتهای یکان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مناطق زیر پوشش به صورت شبانه روزی فعالند و با هرگونه تعرض به محیط زیست در هر شکلی برخورد خواهند کرد.
خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است. حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 68گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می کنند.
گونه های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.