ولی الله جغتایی، روز پنجشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در سبزوار افزود: میزان جرائم تعیین شده بازدارندگی لازم را برای فعالان این حوزه ندارد و از سوی دیگر روند رسیدگی پرونده ها در مراجع قضایی نیز طولانی است.
وی افزود: امسال 51 هزار رأس دام زیر نظر ناظران بهداشتی سبزوار کشتار شد که این رقم شامل 44 هزار گوسفند و بز، 6 هزار و370 رأس گاو و گوساله و 650 نفر شتر است.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار میزان گوشت استحصالی از کشتار را در این مدت 2 هزار و 200 تن بیان کرد و گفت: در بازرسی های انجام شده از کشتارهای امسال لاشه 17 رأس گاو و هشت رأس گوسفند به میزان چهار هزار و 500 کیلوگرم به علت عوامل عفونی ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
او با اشاره به وضعیت نامساعد رهاسازی فاضلاب جاری در کشتارگاه تصریح کرد: برخی امعاء و احشای دام به همراه فاضلاب به خارج از کشتارگاه هدایت می شود که این امر علاوه بر تجمع حیوانات وحشی، توسط برخی افراد برای تغذیه حیوانات خانگی جمع آوری می شود.
جغتایی ادامه داد: این فاضلاب به انواع بیماری های قابل انتشار آلوده است که در محیط پراکنده می شود و چاله های جمع آوری فاضلاب کشتارگاه محصور نیست که امید است با ساخت کشتارگاه صنعتی آلودگی های محیطی برطرف شود.
وی تعداد دام سبک این شهرستان را 300 هزار و دام سنگین را 11 هزار رأس عنوان و بیان کرد: برای جلوگیری از شیوع و کنترل بیماری های بروسلوز، آبله، شاربن و طاعون نشخوار کنندگان کوچک علاوه بر اقدامات کنترلی در میادین دام، عملیات مایه کوبی در سطح دامداری های شهرستان اجرا شد.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: امسال 55 هزار و 700 رأس گوسفند و پنج هزار و 510 رأس گاو علیه بیماری بروسلوز مایه کوبی شد.
وی افزود: همچنین 2 هزار و 721 رأس دام تحت آزمایش بروسلوز قرار گرفتند که تعداد 19 رأس دام درگیر این بیماری شناسایی و کشتار شد.
بیماری بروسلوز که در انسان تب مالت نامیده می شود مهمترین بیماری مشترک بین دام و انسان است. این بیماری ناشناخته دارای 6 گونه باکتری است که به راحتی قابل انتقال به انسان است.
جغتایی افزود: همچنین امسال از مجموع دام سبک شهرستان 110 هزار رأس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و 305 هزار رأس علیه بیماری آبله و شاربن واکسینه شدند.
بیماری شاربن در انسان سیاه زخم نام دارد که اگر در حیوان اتفاق بیفتد باعث تلفات سنگین می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه سبزوار تولید کننده 17 درصد مرغ استان است، گفت: 350 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 4 میلیون و 500 هزار قطعه در هر دوره جوجه ریزی در سطح شهرستان فعال است که از ابتدای امسال 15 میلیون و 733 هزار قطعه جوجه ریزی در سبزوار انجام شده است.
جغتایی با بیان اینکه یک چهارم ظرفیت مرغداری های شهرستان خالی است، نبود سرمایه جاری، نوسانات قیمت جوجه یک روزه و همچنین قیمت مرغ زنده را علت این مشکل بیان کرد.
وی میزان تلفات امسال در سطح مرغداری ها را حدود 8،5 درصد بیان کرد و گفت: با اطلاع رسانی دقیقی که در شرایط خاص توسط دامپزشکی و تعاونی مرغداران انجام شد امسال به لحاظ تلفات ناشی از بیماری های عفونی، آنفلوآنزای پرندگان و نیوکاسل سال کم خطری بود.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: در همین مدت پنج میلیون و 164 هزار قطعه پرنده زنده به کشتارگاه طیور منتقل شد که در مجموع وزن گوشت استحصالی 9 هزار و 334 تن بود.
وی یادآور شد: همچنین 66 هزار و 833 قطعه مرغ نیز به دلیل بیماری و غیر قابل مصرف بودن از خط کشتار حذف شد.
جغتایی گفت: به دلیل اینکه حجم مرغ پرورشی سبزوار مازاد بر مصرف است امسال 11 میلیون قطعه مرغ به صورت زنده از شهرستان خارج و به استان های خراسان شمالی، قوچان، نیشابور، مشهد، تهران و سمنان ارسال شد.
وی افزود: از آنجا که امسال اکثر مرغداری ها درگیر بیماری های متعدد بودند برای کنترل بیماری ها از ابتدای امسال 60 میلیون نوبت واکسیناسیون در سطح مرغداری های سبزوار انجام شده است.
خبرنگار: محمد مهرنیا ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7499/7500/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.