محمد حسن واحدی روز دوشنبه درنشست خبری با بیان اینکه برآوردها حاکی از رشد 6 تا هشت درصدی زائران ورودی به مشهد و استان در نوروز امسال است، افزود: ستاد خدمات سفر با هماهنگی بیشتر نسبت به سال های گذشته فعال شده و بدین منظور 300 برنامه اجرایی برای خدمات دهی مناسب به زائران تدوین ست.
وی اضافه کرد:‌با توجه به همزمانی نوروز امسال با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) تلاش شده تا در این ایام فضای مشهد الرضا (ع) و بقیه نقاط استان سرشار از شادی و نشاط باشد.
وی اظهار کرد: طرح اعزام گروهی زائران روستایی استان به مشهد با همکاری سازمان همیاری شهرداری ها و تهیه بسته فرهنگی ویژه نوروز و توزیع آن در مبادی ورودی از جمله اقدامات برنامه ریزی شده است.
وی گفت : نمایشگاه 'مشهد دوست داشتنی 'که بهمن ماه امسال برگزار و با استقبال خوب مردم مواجه شد در نوروز به شکلی متفاوت در قالب ارائه سنت ها ، آیین های باستانی و آداب ورسوم مردم این خطه برگزار می شود.
وی توزیع غذای متبرک میهمانسرای حرم مطهر رضوی با همکاری آستان قدس رضوی در تمامی مبادی ورودی استان در دیگر برنامه ها دانست و گفت: توزیع غذای متبرک در این ایام نسبت به مدت مسابه قبل سه برابر می شود.
وی تثبیت نرخ هتل ها و اماکن اقامتی رسمی در ایام نوروز و افزایش نیافتن قیمت ها را از دیگر اقدامات در این حوزه عنوان و ذکر کرد : این در حالی است که از پنجم فروردین ماه نیز در نرخ این اماکن اقامتی 30 تا 50 درصد تخفیف اعمال می شود.
وی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مسیرهای گردشگری را از دیگر اقدامات در این حوزه دانست و گفت: تا کنون در سامانه میزبانی زائران رضوی که از سال گذشته راه اندازی شده 70 هزار نفر برای خدمت به زائران رضوی ثبت نام و اعلام آمادگی کرده اند.
وی از راه اندازی رادیو زیارت و شبکه ملی زیارت خبر داد و اظهار کرد : مجوز این دو اقدام ارزشمند دریافت شده و توسط سازرمان صدا و سیما به استان ابلاغ شده و در گام نخست رادیو زیارت در آینده ای نزدیک فعال می شود.
وی گفت : هم اکنون ساختمان این مرکز در حال احداث است و تجهیزات و وسایل آن نیر تامین می شود تا در قالب برنامه های رویداد مشهد 2017 و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این سال راه اندازی شود.
معاون استاندار خراسان رضوی اضافه کرد : شبکه ملی زیارت هم در سال آینده پیگیری و راه اندازی می شود که اقدامی مهم در حوزه فرهنگ رضوی است.
به گفته وی ، احداث زائر شهر رضوی و احداث زائرسرا برای زائرانی که زوج جوان هستند و زائرسرای ارزان قیمت از سوی آستان قدس رضوی از دیگر اقدامات در توسعه و ترویج فرهنگ و زیارت ارزان و آسان برای اقشار و گروه های مختلف است.
وی با بیان اینکه این اقدامات از سوی آستان قدس رضوی در رویکرد تولیت جدید قابل تقدیر است ،ادامه داد : هم اکنون منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب خطاب به تولیت آستان قدس رضوی به عنوان سندی بالادستی تلقی شده و در حال تهیه برنامه های اجرایی و عملیاتی در راستای تاکیدات معظم له در حوزه زیارت و مشهد هستیم .
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در ماده 112 برنامه ششم توسعه در موضوع زیارت ردیف بودجه ای مشخصی از سوی مجلس شورای اسلامی دیده و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، افزود : این بودجه مختص سه استان زیارتی کشور است .
وی با بیان اینکه امروز سرانه خدمت به زائر در استان اعم از زیربنایی وروبنایی بر اساس مطالعات انجام شده به ازای هر زائر 800 هزار ریال محاسبه شده است که از سرانه مردم استان و مشهد تامین می شود در حالی که باید از سرانه های کشوری تامین گردد و به سرانه استان افزوده شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال امروز سرانه های بهداشتی استان حداقل باید 25 درصد بیش از سرانه سایر استان ها باشد در حالی که اینگونه نیست و باید این امر اصلاح شود.
واحدی افزود : مشهد باید به زائران خدمات دهد و این حجم گسترده زائر هزینه دارد و زیرساخت های این شهر را مستهلک می کند و در این شرایط سرانه ای با عنوان سرانه زائر نداریم و این استان مشابه سایر استان های کشور از 5.8 درصد اعتبارات کشور برخوردار می شود.
وی اضافه کرد : اعتباراتی که در قالب بودجه زیارت و غیره به استان اختصاص می یابد آنقدر نیست که بخواهد این سرانه را پاسخگو باشد و باید برای این امر چاره ای اندیشیده شود.
1906/6012خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.