به گزارش ایرنا، سید سعید سرابی شنبه شب در نشست صنعتگران خراسان رضوی با مسئولان دبیرخانه رویداد مشهد 2017 افزود: شورای سیاست گذاری مشهد 2017 از 2 سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.
وی خاطر نشان کرد: شورای برنامه ریزی و هماهنگی در سطح کشور توانست برنامه های گسترده ای را به صورت جدی دنبال کند.
سرابی با اشاره به اینکه ستادهای مختلف مشهد 2017 ماموریت های گوناگونی را برعهده دارند، خاطر نشان کرد: تشکیل کمیته های تخصصی در خصوص مشهد 2017 توانست در خصوص فعالیت های پژوهشی دستاوردهای بسیار ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
وی گفت: چهارم ، پنجم و ششم بهمن ماه سال جاری برنامه افتتاحیه مشهد 2017 به بهترین شکل ممکن برگزار شد و توانست سرآغاز مناسبی برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در افتتاحیه 25 برنامه با حضور مهمانان خارجی از کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد و تلاش شد در قالب برنامه ها و فعالیت های مختلف، عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به بهترین شکل ممکن اطلاع رسانی شود.
سرابی ادامه داد: نگاه ویژه در حوزه پایتخت فرهنگی جهان اسلام تنها در ابعاد بین المللی خلاصه نشد و توانست تاثیرات ارزشمندی را در حوزه های داخلی برجای بگذارد.
وی با بیان اینکه با استفاده ظرفیت های رسانه ای کشور؛ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود، خاطر نشان کرد: از 140 فعالیتی که به آیسسکو اعلام شده تا کنون 25 برنامه آن اجرایی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی شعر فجر برای نخستین بار در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تلاش می کنیم که در سال های آتی نیز این جشنواره در مشهد برگزار شود.
وی ادامه داد: توجه به موضوعات مختلف هنری نیز می تواند فرصت بی بدیلی را خصوص پایتخت فرهنگی جهان اسلام ایجاد کنند.
سرابی همچنین به چاپ کتاب 'مشهد' نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم این کتاب به تیراژ بالا برسد تا بتواند دراختیار مهمانان خارجی قرار بگیرد و همگان بتوانند از ظرفیت های آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
سرابی با بیان اینکه در شرایط فعلی نگاه های سیاسی در خصوص مشهد 2017 فروکش کرده است، خاطر نشان کرد: اکنون فرصت بسیار مناسبی است که برنامه ریزی ها در خصوص پایتخت فرهنگی جهان اسلام به صورت کارشناسانه دنبال شود تا دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

*** کتاب 'مشهد' می تواند خلاء های موجود درحوزه معرفی ظرفیت های گردشگری را پر کند
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از فعالیت های بسیار ارزشمندی که در خصوص مشهد 2017 رخ داده تهیه کتابی در خصوص مشهد است که می تواند به عنوان یک سرمایه مستمر برای استان شناخته شود.
حسین زارع صفت افزود: استان خراسان دارای پیشینه و تمدن بسیار کهنی است و باید از این ظرفیت برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه باید برای اجرای برنامه مشهد 2017 در سال آتی تلاش کرد، گفت: گفتمان مبتنی بر فرهنگ رضوی باید به همه جهان عرضه شود تا فرهنگ میزبانی از زائران و گردشگران بیش از گذشته در این استان فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به موضوع گردشگری به صورت ویژه توجه می کنند، یادآورشد: گردشگری مذهبی باید در قله های رفیع قرار بگیرد تا این صنعت بتواند اثرگذاری واقعی را از خود نشان دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: هرچه اعتماد و انسجام اجتماعی در این استان افزایش یابد می تواند بیش از گذشته زمینه گردشگری را فراهم کند.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان همکاری اسلامی هر سال سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند که در سال جاری میلادی در همین قالب کلانشهر مذهبی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.
پنجم بهمن ماه جاری مراسم آغاز رسمی رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور 250 میهمان خارجی در این شهر برگزار شد.
7498/6012 خبرنگار توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.