به گزارش ایرنا علی کارگزار، چهارشنبه شب در نشست شورای اداری تربت حیدریه، که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد‌، افزود: این طرح ها در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و جامه عمل پوشاندن به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای عدالت در ابعاد مختلف و از جمله دسترسی به امکانات مخابراتی و اینترنت برای آحاد مردم این استان بوده است.
وی گفت: نتیجه این تلاش های دولت یازدهم موجب شده تا هم اکنون زمینه تحصیل جوانان 1005 روستای این استان از طریق فضای مجازی در دانشگاه های معتبر کشور فراهم آید.
کارگزار در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 2 میلیون و 300 هزار شماره تلفن ثابت در خراسان رضوی دائر است، گفت: از این تعداد 114 هزار فقره مربوط به سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه ولات است.
وی سهم روستاهای برخوردار از تلفن ثابت در استان خراسان رضوی را 2 هزار و 868 پارچه عنوان و اظهار کرد: سهم سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه ولات از تلفن ثابت 227 روستا است.
کارگزار گفت: در حال حاضر 2 هزار و 172 روستای استان دارای تلفن همراه هستند که سهم سه شهرستان یاد شده از این بخش 220 روستا است.
وی همچنین اظهار داشت: اکنون در این استان هزار و 10 روستا دارای خطوط اینترنت پرسرعت هستند که 123 روستای آن مربوط به شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات است.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ستایش از خدمات و اقدامات دولت یازدهم در حوزه نمایندگی خود در خصوص ایجاد و توسعه تاسیسات مخابراتی، از برخی ضعف های زیرساختی در برخی روستاهای این سه شهرستان انتقاد کرد.
سعید باستانی افزود: سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و مه ولات علاوه بر آنکه در مسیر ترانزیت کالا قرار گرفته اند و با وجودی که دارای شهرک های صنعتی خوبی هستند، اما به دلیل فقدان زیرساخت های مخابراتی درخور، آن طور که باید و شاید این مزیت ها برای شهرستان های یاد شده آورده خوبی نداشته است.
وی گفت: این در حالی است که این منطقه دارای شرکت های دانش بنیان فعالی است که اگر از بنیه علمی آنها درست استفاده شود، می توانند سهم خوبی در توسعه منطقه داشته باشند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: منطقه تربت حیدریه از دیرباز به شهر زعفران و ابریشم شهرت داشته و این در حالی است که کشاورزان این خطه هنوز نتوانسته اند خود را با دانش مخابراتی روز همگام و همسو کنند.
احمدعلی موهبتی افزود: در حالی که در بسیاری از نقاط کشور دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاها نفوذ کرده و با کمک این دانش روستاییان قادر هستند آبیاری و مباحث کنترلی مزرعه خود را با کمک نرم افزارهای اینترنتی انجام دهند، اما در این خطه بدلیل فقدان زیرساخت های مخابراتی لازم، هنوز این دانش جایی در بین کشاورزان باز نکرده است.
وی گفت: با وجودی که این منطقه دالان عبور زایران حرم حضرت ثامن الحجج (ع) است، اما در عمل شاهد قطعی های مکرر تلفن همراه در این منطقه هستیم که قطعی های مکرر اینترنت نیز انتقاد کاربران را به همراه داشته است.
در این نشست فرمانداران شهرستان های زاوه و مه ولات نیز به بیان مشکلات، کمبودهای منطقه تحت مدیریت خود پرداخته و فقدان زیرساخت های توسعه ای مخابرات و اینترنت را از عمده ترین این مشکلات برشمرده و خواستار توجه بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای جبران این نقائص شدند.
عصر امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 19 طرح مخابراتی در تربت حیدریه با 99 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
اکنون 98 درصد مردم منطقه تربت حیدریه با 75 هزار و 500 خط از خدمات تلفن ثابت بهره مند هستند و تعداد مشترکان تلفن همراه منطقه نیز 147 هزار و 290 مورد است.
طول شبکه فیبر نوری در این منطقه حدود 2 هزار و 500 کیلومتر و شمار مشترکان اینترنت پرسرعت نیز در آن 19 هزار و 767 مورد است.
شرکت مخابرات تربت حیدریه، نگهداری شبکه های ارتباطات راه دور شهرستان های بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، مه ولات، زاوه، خواف و رشتخوار را نیز عهده دار است.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.