سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست کارگروه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در مشهد افزود: حمایتهای گوناگون ازسرمایه گذاران خارجی توسط دستگاههای مختلف موجب رشد 10 برابری سرمایه گذاری خارجی در این استان طی این سه سال نسبت به قبل از آن شده است.
وی به آسان سازی صدور مجوز فعالیت سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: هم اکنون مدت اقامت سرمایه گذاران خارجی سه ساله است در حالی که سایر اتباع خارجی از اقامت یک ساله برخوردارند و همچنین تسهیلات ویژه ای شامل اقامت و فراهم نمودن امکان تحصیل فرزندان سرمایه گذاران خارجی برای آنان فراهم شده است.
وی به تسهیلات آموزشی برای عموم اتباع بیگانه اشاره کرد و افزود: هم اکنون 11هزار تبعه خارجی فاقد سند اقامت در مدارس این استان به صورت رایگان در حال تحصیل هستند.
حسینی با اشاره به وجود 12 هزار و 500 فقره ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی در این استان گفت: ازدواج این زنان به ویژه در مواردی که این ازدواج به صورت قانونی در دفاتر رسمی کشور ثبت نشده است باعث بروز مشکلات بسیار برای زنان و فرزندانشان شده است که ریشه در عدم آگاهی این قشر از عواقب ازدواج با اتباع خارجی دارد.
وی اظهار کرد: حدود 20 هزار فرزند از این ازدواج ها متولد شده اند که برای چهار هزار و 288 نفر از این افراد پرونده تشکیل شده و 752 تن نیز پس از طی مراحل قانونی موفق به اخذ شناسنامه شده اند.
وی افزود: فرزندان حاصل از این ازدواج ها تا سن 18 سالگی در تابعیت پدر هستند و تا پیش از پایان 19 سالگی فرصت دارند برای دریافت تابعیت ایران اقدام کنند که عدم آگاهی خانواده ها این فرصت را از این افراد گرفته است.
معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: 6 هزار و 800 فقره ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان خارجی در این استان در دفاتر رسمی ثبت نشده است که در صورت بروز مشکل برای این خانواده ها محاکم قضایی نمی توانند نسبت به احقاق حق زنان ایرانی اقدام کنند.
مدیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان رضوی نیز در این نشست از حضور 30 هزار زوج دانشجو از سراسر کشور در بیستمین دوره جشنواره ملی ازدواج دانشجویی در مشهد از دی ماه امسال تا پایان اردیبهشت سال آینده خبرداد و گفت: هدف از این طرح 20 ساله که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار می شود، ترویج ازدواج آگاهانه و به هنگام بوده است که مشهد میزبان این طرح کشوری می باشد.
مرتضی روحانی افزود: در اجرای این طرح امسال تاکنون 26 هزار زوج به مشهد سفر کرده اند که در بیش از 70 درصد آنها یک نفر دانشجو و در 27 درصد هر دو نفر دانشجو بوده اند.
وی اظهار کرد: این ستاد در حال جمع آوری اطلاعات و تدوین برنامه جامع همسرگزینی در کشور است و در این راستا آمادگی دارد به منظور ارتقای فرهنگ ازدواج آگاهانه و به هنگام با سایر نهادهای استان از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی همکاری نماید.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 320 هزار تبعه خارجی در این استان حضور دارند که 97 درصد آنان در بافت شهری و سه درصد نیز در میهمان شهر تربت جام سکونت دارند که برخی از آنها فاقد مجوز اقامت می باشند.
محمد عجمی افزود: از 35 سال گذشته سکونت این افراد در مناطق شهری و مراودات آنان با ایرانیان موجب ازدواج آنها با زنان ایرانی شده که مشکلات فراوان برای این بانوان به وجود آورده است.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.