دکتر هادی خانیکی شنبه شب در همایش 'آب، فرهنگ و رسانه' از سلسه برنامه های نخستین جشنواره ملی، علمی و فرهنگی آب و زندگی در مشهد افزود: به میزانی که متخصصان و صاحب نظران آب روی این مساله حساس هستند هنوز جامعه حساس نشده است.
وی اظهار کرد: هر بخشی از جامعه به فرافکنی این مشکل به بخش دیگر می پردازد که این امر هزینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه امنیت و توسعه 2 پدیده همراه و همزاد هم هستند گفت: مخاطره ای که در جامعه ما در حوزه آب وجود دارد فقط یک مخاطره زیست محیطی نیست بلکه یکی از سه مساله اصلی اطراف ماست و مخاطرات اجتماعی و سیاسی هم به دنبال دارد.
خانیکی افزود: منابع مادی آب رو به کاهش است اما ضعف در سطح حکمروایی آب اعم از اجماع، توافق و همبستگی از ضعف منابع آب جدی تر و مهمتر است.

* آب هنوز مساله روشنفکران و سیاست ورزان جامعه نشده است
رئیس انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران ادامه داد: با آنکه مشکل آب جدی است و زیست سیاسی و اجتماعی ما را تهدید می کند اما این مشکل هنوز به به مساله نخبگان، نویسندگان و روشنفکران جامعه ما تبدیل نشده است.
وی اظهار کرد: انجمن ها و تشکل های مختلف باید در این حوزه وارد شده و پیرامون آن به بحث و بررسی بپردازند تا در جامعه حساسیت ایجاد شود.
وی با بیان اینکه امروز سیاست آب نداریم گفت: سیاست آب، سیاست زندگی و سیاست اجتماعی است به گونه ای که امروز نباید سیاست ورزی را فقط در حوزه های سیاسی دید بلکه سیاست به زبان آب و محیط زیست هم حرف می زند.
خانیکی بر ضرورت تبدیل شدن آب به یک گفتمان در جامعه تاکید کرد و افزود: گفتمان آب نه با تبلیغات بلکه در گفت و گوی آزاد و برابر شهروندان و مخاطبان ساخته می شود و نیازمند حوزه عمومی توانمند است، جایی که رسانه ها و نخبگان حضور داشته و زبان شعر، هنر و کمپین ها در این زمینه فعال شوند.
وی اظهار کرد: موانع بزرگی برای ساختن گفتمان آب وجود دارد که یکی از مهمترین موانع، ضعف سرمایه های اجتماعی است.
وی گفت: مساله آب را بدون نهادهای مدنی، سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی، شبکه ها و انجمن ها نمی توان مدیریت کرد.
نخستین جشنواره ملی، علمی و فرهنگی آب و زندگی که از سه روز قبل در مشهد آغاز شده است تا 2 روز دیگر ادامه دارد.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.