رئیس مرکز پیشگیری از سرطان نسترن در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در همایش امروز از انستیتوی کارولینسکای سوئد که موسسه ای علمی است و وظیفه انتخاب برنده نوبل پزشکی و فیزیولوژی را دارد دکتر کریستر اریکسون و حمیدرضا شریفی دستاوردهای خود را در زمینه درمان فردگرا و پیشگیری از سرطان ارائه کردند.
دکتر محمدتقی میر احمدی افزود: دکتر مجید ابراهیمی ورکیانی از دانشگاه استرالیا نیز دانش فنی تشخیص زودهنگام سرطان را از طریق سلولهای گردش در خون در اختیار علاقه مندان و مرکز سرطان نسترن قرار داد.
وی با بیان اینکه مرکز سرطان نسترن در بخش توسعه تحقیقات پزشکی در پیشگیری از سرطان و بالا بردن سیستم ایمنی بدن نیز فعالیت می کند ادامه داد: در این خصوص موفق شده ایم آنتی اکسیدانهایی مانند آلاژیک اسید از انار، کورکومین از زردچوبه و کروسین را از زعفران استخراج کنیم که این موارد به عنوان عناصر تقویت دستگاه ایمنی بدن در طبیعت شناخته می شوند و در پیشگری از سرطان نیز تاثیر دارند.
رئیس مرکز پیشگیری از سرطان نسترن گفت: این مرکز اوایل سال آتی نیز نخستین و تنها آزمایشگاه Liquid Biopsy شامل CTCو CT DNA کشور را در بخش خدمات تشخیصی بالینی در شهر مشهد راه اندازی می کند که شهروندان با چند قطره خون می توانند از وجود سلولهای سرطانی در گردش خون خود آگاه شوند.
دکتر میر احمدی افزود: تجهیز این مرکز با همکاری دانشگاههای کارولینسکای سوئد، توکیو، سیدنی، هاروارد، جان هاپکینز و نیویورک با 85 درصد پیشرفت در حال انجام است.
دبیر علمی این همایش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد اندکی از کشورها در تشخیص زودهنگام سرطان از طریق سلولهای سرطانی در گردش خون موفق عمل کرده اند و این فناوری هنوز در ایران رواج ندارد در حالی که پیدا کردن سلولهای سرطانی در گردش خون قبل از ایجاد توده سرطانی عامل مهمی در پیشگیری می باشد.
دکتر محمد عرفان مقصود عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، امواج پارازیت، مواد شیمیایی و نگه دارنده ها را موجب 95 درصد سرطانها ذکر و بیان کرد: در این همایش تاکید اصلی بر ارائه راهکارها به منظور تشخیص زودهنگام سرطان استوار است که با حضور حدود 250 نفر از دانشجویان رشته پزشکی و زیست شناسی و همچنین متخصصان و اساتید درمان سرطان برگزار شد.
مرکز پیشگیری از سرطان نسترن با وصیت دکتر نسترن رزمجو عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1394 با عنوان سازمانی مردم نهاد راه اندازی شد.
دکتر رزمجو به دلیل عدم تشخیص به موقع و درمان غیر هدفمند سرطان تیر ماه 1393 دار فانی را وداع کرد و وصیت نمود هزینه های بعد از فوت وی به تاسیس مرکزی برای پیشگیری از سرطان اختصاص یابد.
7507/1858**خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.