علی ربیعی عصر چهارشنبه در مراسم پایانی نشست سراسری هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در مشهد افزود: هم اکنون کمتر از سه دهم درصد از جمعیت کشور فاقد والدین هستند و شمار کودکان بی سرپرست و بدسرپرست کشور نیز زیاد نیست.
وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی تاکنون سرپرستی 14 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست را به خانواده های جایگزین سپرده است.
وی با اشاره به طرح واگذاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های جایگزین به صورت 'امین موقت' گفت: امروز این طرح به صورت گسترده در کشور افزایش یافته و دختران و زنان مجرد و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای عهده دار شدن مسئولیت کودکان بی سرپرست و بدسرپرست داوطلب شده اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مطالعات نشان می دهد فقر، معلولیت همراه با فقر، اعتیاد و ازدواج های نامتعارف علل اصلی وجود کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در کشور بوده است اما در این میان کودکانی نیز والدین خود را بر اثر سوانح از دست داده اند.
وی اظهار کرد: تحولات جمعیتی در کشور، آینده سالمندی را رقم زده و پیش بینی می شود شمار زنان سالمند مجرد در کشور که میل به داشتن فرزند خوانده دارند، افزایش یابد.
وی گفت: از سوی دیگر تغییرات فرهنگی در زمینه باروری و تغییرات نگرشی در جامعه نشان می دهد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در آینده مسئولیت های بیشتری را در مورد کودکان بر عهده بگیرد.
ربیعی با اشاره به سیاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تلاش برای واگذاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های جایگزین افزود: اگر این کودکان در درون خانواده رشد کنند، روند اجتماعی شدن آنها راحت تر طی می شود.
وی خاطر نشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال 1392 سه راهبرد را در مورد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در پیش گرفت که شامل جایگزین کردن خانواده های سببی (وابستگان درجه یک کودک)، خانواده های نسبی (نزدیکان کودک که بتوانند به صورت مددکار در قبال کمک مالی بهزیستی از کودک نگهداری کنند) و خانواده های انتخابی (خانواده های داوطلب نگهداری از کودک) می باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: راهبرد اصلی این وزارتخانه سپردن کودکان به خانواده هاست و هماهنگی های بین بخشی در دولت تدبیر و امید نیز به تحقق این راهبرد کمک بسیار کرده است.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.