حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در مشهد افزود :با وجود ایراد اتهامات ناروا در زمینه حقوق بشر، ایران در عمل در زمینه حقوق کودک از کشورهای مطرح دنیاست.
وی بیان کرد: در نشست آتی حقوق بشر در ژنو گزارش تمامی اقدامات انجام شده در ایران در زمینه حقوق کودک ارائه می شود،چرا که بیشتر فعالیت های ایران در این زمینه در مجامع بین المللی مورد توجه است .
حجت الاسلام پورمحمدی افزود : حدود 25 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست در کشور وجود دارد که کمتر از 10 هزار نفر در مراکز بهزیستی و بقیه توسط خانواده ها نگهداری می شوند.
وی با اشاره به وجود 13 میلیون دانش آموز در کشور خاطرنشان کرد : بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی به 600 هزار کودک هم نمی رسد.
حجت الاسلام پورمحمدی افزود : هم اکنون 23 استان در کشور فعالیتهای ممتازی در زمینه حقوق کودک انجام داده اند و بقیه نیز اقدامات خوبی در دست انجام دارند.
وزیر دادگستری کودکان را سرمایه اصلی کشور خواند و گفت: 23 میلیون نفر از جمعیت ایران زیر 18 سال هستند.
وی اضافه کرد: کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تا 18 سالگی در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند اما پس از آن در جامعه رها می شوند لذا باید به سمت فرزندخواندگی تغییر مسیر داد.
وزیر دادگستری ادامه داد: قانونگذار بعد سالیان زیاد، قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را حدود سه سال قبل تصویب کرد و پس از آن تحول خوبی در محاکم و سازمان بهزیستی اتفاق افتاد .
وی بیان کرد: انگیزه برای فرزندخواندگی بچه های بی سرپرست وجود دارد ولی در زمینه فرزندخواندگی بچه های بدسرپرست رغبتی وجود ندارد که باید با تمهیدات قانونی مشکلات موجود در این مسیر مرتفع شود.
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان اینکه محیط بانشاطی در مراکز بهزیستی برای کودکان ایجاد می شود، تاکید کرد: با این حال تربیت و پرورش این کودکان باید در بستر خانواده انجام شود.
وی بیان کرد: بر اساس تاکیدات دینی، تربیت کودکان باید در محیط خانوادگی انجام شود و باید بچه ها را به خانواده برد که مشکل در این زمینه در خصوص کودکان بدسرپرست است .
وی افزود: افزایش آسیبهای اجتماعی و بحرانهای اجتماعی به دلیل دوری از محیط خانوادگی و مجردگرایی است زیرا خانواده نقطه اتکاء سلامت اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: در در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا خانه های مجردی از مرز 70 درصد عبور کرده که فاجعه است و بشر امروز مبتلا به بحران عاطفی است و خشونت و بی عاطفگی از آثار سست شدن روابط عمیق انسانی است .
نشست هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست با حضور کارشناسان بهزیستی از سراسر کشور در مشهد برگزار شد.
7505/ 6012خبرنگار : ندا جواهرفر** منتشرکننده : انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.