عیسی کلانتری عصر سه شنبه در نخستین جشنواره علمی، فرهنگی آب و زندگی که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: متاسفانه سیاسیون هنوز باور ندارند که آبی در کشور نیست زیرا تولید 95 درصد از مواد غذایی در داخل کشور، با توجه به میزان بهره وری، 36 میلیارد مترمکعب به بار آبی کشور اضافه می کند.
وی بیان کرد: کل آب مورد نیاز برای تولید 95 درصد از مواد غذایی مورد نیاز در داخل کشور فقط در حوزه کشاورزی 102 میلیارد مترمکعب است.
وی اظهار کرد: در مقابل این بخش از برنامه ششم توسعه، وزیر نیرو دولت تدبیر و امید حق آبه ای را به تالاب ها و رودخانه های کشور و 11.8 درصد از منابع آبی کشور را به محیط زیست اختصاص داد که کار بسیار ارزشمندی بود.
رئیس شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: پیشتر در زمانی که من وزارت جهاد کشاورزی را ترک کردم، برداشت خلاف از آب در کشور یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بود اما امروز متوسط برداشت خلاف از آب در کشور به 20 میلیارد مترمکعب رسیده است.
کلانتری با بیان اینکه در زمان جنگ یک اصل کلی مبنی بر اینکه باید کمترین خسارت به منابع پایه وارد شود، در کشور حاکم بود افزود: نسل حاضر خودخواه ترین انسان های هفت هزار سال گذشته این سرزمین هستند زیرا کوچکترین اهمیتی به نسل آینده و حقوق آنان از آب نمی دهند.
وی بیان کرد: توسعه پایدار براساس چهار اصل اجرای پروژه های دارای توجیه اقتصادی، بهم نریختن نظام اجتماعی، حفظ محیط زیست، عدم پایمال کردن حقوق نسل های بعدی استوار است ، اما نسل حاضر نه تنها این اصول را رعایت نکرده بلکه به خود اجازه داده است که حاصل میلیون ها سال ذخیره سازی آب را یکجا مصرف کند.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب گفت: منابع آب زیرزمینی در کشور 500 میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان حدود 200 میلیارد مترمکعب را مصرف کرده ایم و 300 میلیارد مترمکعب شور یا لب شور باقی مانده است.
کلانتری با بیان اینکه دو مشکل عمده ایران بی آبی و بیکاری است، افزود: اکنون 6 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در کشور وجود دارد که برای اشتغال آنان باید مبلغ کلانی سرمایه گذاری شود و برای این مهم هنوز برنامه منسجمی وجود ندارد.
وی ادامه داد: امروز دیگر بهره وری از استحصال آب گسیخته گشته و در مدت 30 سال گذشته تنها 10 درصد در راندمان آبیاری در کشور پیشرفت حاصل شده است.
وی با بیان اینکه سیستم مدیریت فعلی آب در کشور حرکت به سوی نابودی است، افزود: سازمان ملل متحد تاکید کرده که هیچ کشوری مجاز نیست بیشتر از 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف کند، این در حالی است که 6 کشور بین 40 تا 55 درصد از این منابع را مورد استفاده قرار می دهند و ایران بیشتر از این میزان استفاده کرده و در جایگاه هفتمین کشور قرار می گیرد.
وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: کل منابع آب تجدیدپذیر در کشور 88 میلیارد مترمکعب است اما بهره برداری ایران از این میزان آب، 110 درصد است در حالی که باید 35 میلیارد مترمکعب باشد.
وی با انتقاد از اینکه کشاورزان را در زمینه مصرف بیش از حد آب مقصر دانسته می شوند، افزود: مشکل ما در کشور آب نیست بلکه مشکل کسانی هستند که در بالادست قوانین را به تصویب و ابلاغ می رسانند تا کشاورزان و مردم اجرا کنند.
کلانتری اظهار کرد: کشاورزان تابع قانون هستند و خوشبختانه وزیر نیرو دولت تدبیر و امید، آبی ترین وزیر نیرو تاکنون بوده است و تفکرات وی با تفکرات کشاورزان انطباق دارد و معتقد است که باید مدیریت آب را به کشاورزان سپرد.
وی گفت: براساس قانون، وزارت نیرو مکلف به حفاظت از منابع آبی کشور می باشد و باید با کسانی که از منابع آبی اضافه برداشت دارند، برخورد قانونی داشته باشد؛ با این حال اکنون چاه های غیرمجاز در کشور 7.2 میلیارد مترمکعب از منابع آبی را مصرف می کنند و چاه های مجازی که برداشت غیرمجاز از آب دارند و کسی متوجه ان نمی شود نیز 8.3 میلیارد مترمکعب از منابع آبی را مصرف می کنند.
وی اظهار کرد: در مجموع 15.5 میلیارد مترمکعب آب به صورت غیرمجاز در کشور برداشت و مصرف می شود.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب گفت: برای مدیریت منابع آب کشور، هیچ راهی جز استحصال آب از طریق متوقف کردن برداشت های غیرمجاز و پس گرفتن برداشت غیرمجازی از کسانی که حق آبه دارند، نیست.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.