مجتبی محرابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نزولات خوب جوی در چند روز گذشته موجب شد 400 هکتار از طرحهای نهالکاری و بذرپاشی در کانونهای بحرانی عمرانی نوده پشنگ، شرق گناباد و بیدخت در وضعیت مناسبی از نظر استحصال منابع آبی قرار گیرد و در جهت تقویت پوشش گیاهی و کنترل طوفانهای گرد و غبار نقش آفرین باشد.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی انجام شده 62 درصد معادل 435 هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد مستعد فعالیتهای آبخیزداری است.
او اظهار کرد: بخاطر رعایت نشدن الگوی مناسب تنها از 10 درصد مجموع آب حاصله از نزولات آسمانی بهره برداری می شود لذا باتوجه به وضعیت خاص منطقه از نظر طوفانهای گرد و غبار طرحهای بیابانزدایی و مهار کانونهای فرسایش بادی با مشارکت مردم در دست اجرا است.
وی گفت: با وجود قابلیتهای مستعد گناباد از ابتدای فعالیتهای آبخیزداری 20 سال گذشته در 20 درصد مساحت شهرستان مطالعات تفضیلی و اجرایی آبخیزداری انجام شده که درصورت اجرای کامل این طرحها، 41.5 ملیون مترمکعب آب استحصال و حدود 706 هزار تن فرسایش خاک مهار می شود.
او افزود: همچنین این مهم موجب مهار 471 هزار تن رسوب و جلوگیری از ورود آن به مخازن سدها و هدررفت خاک حاصلخیز و افزایش بیش از 9411 تن علوفه در حوزه های آبخیز خواهد شد.
وی ادامه داد: در این راستا با مشارکت مردم در سالهای گذشته 44 سد خاکی، 120 سازه سنگی و ملاتی و 224 هکتار نهالکاری و همچنین یکصد طرح آبخیزداری مشارکتی در عرصه های منابع طبیعی گناباد انجام شد.
رئیس اداره هواشناسی گناباد پیش از این گفته بود بعد از یک دهه خشکسالی افزایش سه برابری بارش در فصل زمستان امسال کشاورزان و مردم این شهرستان را شاد کرد.
داریوش شیبانی افزود: میزان بارش در گناباد در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال با سه برابر افزایش از 22 به 75.4 میلیمتر رسید و نسبت به میانگین 30 ساله 13 درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: میزان بارندگی بهمن ماه امسال نسبت به میانگین 30 ساله افزایش 92 درصدی داشت و نسبت به بهمن ماه سال قبل از دو به 46.6 میلیمتر رسیده است.
او گفت: در این راستا سد کاخک با 250.9 میلیمتر و 73 درصد افزایش بیشترین و بیمرغ با 60 میلیمتر و دو درصد کمترین رشد را نسبت به سال زراعی گذشته در شهرستان گناباد داشته است.
تداوم 10 ساله پدیده خشکسالی موجب گسترش بیابان، کمبود رطوبت خاک و شوری آبهای زیرزمینی در گناباد شده و 30 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان را در وضعیت بحرانی و فرسایش شدید بادی قرار داده بود. سالانه بطور میانگین 10 درصد به عرصه های بیابانی گناباد افزوده می شد.
این معضل در مجموع بالغ بر 1580 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی گناباد وارده کرد و 30 درصد روستاهای گناباد به دلیل خشکسالی سالهای قبل با تنش و کمبود آبی شدید در تابستان امسال مواجه بودند و با تانکر آبرسانی شدند.
مرکز شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کاخک، سه شهر شامل گناباد، بیدخت و کاخک و همچنین 106 روستا است. 34 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
2095/7545/1858**خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.