نادر علیزاده روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین گردهمایی مدیران شرکتهای سهامی – زراعی کشور در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: یکی از قله های نظام بهره وری بخش کشاورزی، شرکتهای سهامی زراعی هستند که به صورت قانونی در کشور فعالیت دارند.
وی بیان کرد: اهداف شرکت های سهامی زراعی براساس قانون و اساسنامه آنها، افزایش بهره وری عوامل و منابع تولید، افزایش درآمد کشاورزان و اعمال مدیریت یکپارچه اراضی است.
وی اجرای عملیات آب و خاک، تسطیح اراضی، احداث جاده بین مزارع و اجرای آبیاری تحت فشار را از دیگر وظایف شرکتهای سهامی – زراعی برشمرد.
علیزاده گفت: بهره وری آب و خاک از چالش های مهم بخش کشاورزی است و ایجاد شرکتهای سهامی زراعی بهترین راهکار و الگو برای برون رفت از چالش های موجود در این حوزه است.
وی افزود: این شرکتها با توجه به ظرفیتهایی که دارند، می توانند در جهت تکمیل زنجیره های تولید و ارتقای ارزش آنها گامهای اساسی بردارند به این معنا که وقتی یک شرکت سهامی – زراعی تشکیل می شود، متعاقب آن حلقه های زراعت و باغ، دامپروری، کارخانجات وابسته و صنایع تبدیلی شکل می گیرد و می تواند به پایداری شرکتها در درازمدت بیانجامد.
وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در صدد است در اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب، نظام بهره برداری را ساماندهی کند.
علیزاده ادامه داد: براساس سرشماری کشاورزی تعداد واحدهای بهره برداری کاهش یافته و اراضی در حال خرد شدن هستند و افزایش بهره وری در اراضی خرد و کوچک بسیار دشوار است.
وی دلایل سختی افزایش بهره وری در اراضی خرد را هدر رفت منابع آب و خاک، ناچیز بودن بهره وری و عدم امکان بکارگیری ماشین آلات کشاورزی در آنها برشمرد و گفت: برای داشتن کشاورزی پایدار باید به سوی الگوهایی پیش برویم که این پایداری را بوجود آورند.
وی افزود: شرکت های سهامی، زراعی الگوی مناسبی برای پایداری بخش کشاورزی هستند و نقش بسیار مهم در حفظ منابع آب و خاک دارند، لذا توصیه می شود در مناطقی که بهره برداران کشاورزی وجود ندارند، شرکتهای سهامی زراعی تشکیل شود.
علیزاده اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی نیز اولویت اصلی در واگذاری اراضی ملی را به شرکتهای سهامی زراعی اختصاص داده است.
وی گفت: هم اکنون 30 شرکت سهامی زراعی در 12 استان ثبت شده است که 75 هزار هکتار اراضی را زیر پوشش دارند.
وی آماده سازی برنامه های توانمندسازی برای شرکتهای سهامی زراعی در قالب بسته های حمایتی را از دیگر سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ذکر کرد و افزود: محور این بسته ها توسعه فنی، اجرای عملیات آب و خاک و اجرای عملیات فنی در راستای افزایش راندمان تولید می باشد.
مدیرکل دفتر نظام بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: مدیران شرکتهای سهامی زراعی باید کارشناس کشاورزی باشند و به سوی انتقال دانش فنی، یافته های تحقیقاتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و بکارگیری ماشین آلات جدید پیش روند.
وی افزود: براساس سرشماری سال 1393 روند خرد شدن اراضی کشور شدت گرفته که وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی مناسبی دارد و آیین نامه قبلی در این زمینه مورد بازنگری قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: براساس این بازنگری حد فنی – اقتصادی زمین زراعی براساس شرایط اقلیمی، مکانیزاسیون کشاورزی و منابع آب آن منطقه در اولویت قرار می گیرد.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.