به گزارش ایرنا ، سید صولت مرتضوی روز شنبه در نخستین همایش مشاوران برتر پروژه های شهرداری مشهد افزود: شهر یک موجود زنده است و اگر درآمد نباشد خدمات ، ترافیک و دیگرامور شهر بامشکل روبرو می شود و همین موضوع نشان دهنده طاقت فرسایی کاردرحوزه شهرداری است به ویژه در بازه ای از زمان که رکود بر شهر حاکم است.
وی تصور عمومی ازمیزان درآمد شهرداری از حوزه زیارت را نادرست خواند و خاطر نشان کرد: رتبه دریافت مالیات بر ارزش افزوده شهرداری مشهد در بین سایر کلان شهرها آخرین رتبه است یعنی ما پس از تهران، اصفهان، کرج و اهواز قرار داریم و پس از مشهد زاهدان در این لیست می باشد.
شهردار مشهد گفت:مدیریت شهری مدیریت هزینه و درآمد است و مدیر شهری به عنوان ذیحساب، نظارت برحسن اجرای هزینه کرد مجموعه را هم بر عهده دارد، لذا سخت ترین مدیریت ، مدیریت شهری است.
وی خطاب به مشاوران پروژه های شهرداری گفت: تلاش کنید تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم تا اینکه شهرمان به درآمدهای پایداربرسد ودیگر نیازی به فروش تراکم ناموزون نداشته باشیم .
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری مشهد نیز گفت: این شهرداری روزانه 40 میلیارد ریال هزینه جاری دارد و ملاک ما برای انتخاب مشاوران پروژه ها اجرایی بودن و بومی بودن طرح است و انتظارداریم بحث مهندسی ارزش و استفاده از مصالح داخلی از طرف مشاوران مورد توجه قرار بگیرد.
محمد رضا حسین نژاد افزود: با توجه به فعالیت گروه های متعدد مشاوردرپروژه مطالعات طرح جامعه و اختلافات موجود بین راه وشهرسازی و شهرداری و ایرادات مطرح شده به آخرین طرح از سوی این نهادها ، لازم است یک گروه مشاور و متخصص بررسی ایرادات وارده را برعهده بگیرند و به حل و فصل حدود 200 مورد اختلافی بپردازد.
دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور خراسان رضوی نیز گفت: 221 شرکت مشاور در استان فعالیت می کنند که ازاین تعداد 180 شرکت عضو انجمن می باشند و در شاخه ها و رتبه بندی های مختلف ازجمله معماری، آب، انرژی و محیط زیست فعالیت دارند وازنظرکمی و کیفی پس از استان تهران و با فاصله زیاد از رتبه سوم، رتبه دوم شرکتهای مشاور را در کشور در اختیار داریم.
عباس غیب دوست افزود:با توجه به اینکه شهرداری ها از نظر بودجه در وضعیت مناسبی نیستند، امروز شرکتهای مشاور پروژه، مصداق اقتصاد مقاومتی درکشور هستند .
وی افزود:هر چیزی را می توانیم ازخارج وارد کنیم اما اگر بخواهیم ایده و طرح را نیز وارد کنیم باید گفت که به آخر خط رسیده ایم و از همین رو مشاوران حرف آخر را می زنند.
غیب دوست با اشاره به هزینه های جاری شرکتهای مشاورخواستار پرداخت به موقع مطالبات آنها شد و خاطر نشان کرد: با وجود رتبه (گرید) بالا شرکتهای مشاور استان، درطرحهای بزرگ از مشاورین بومی استفاده نمی شود و باید دراین مساله تجدید نظر شود
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن مهندسان مشاور استان تاکید کرد: بر اساس دستور العملها باید دو درصد کل بودجه یک پروژه در بخش مطالعات آن هزینه شود که با توجه بودجه 1000 میلیارد ریالی پروژه های موجود ، 400 میلیارد ریال سهم شرکتهای مشاور می شود اما تنها یک ششم این مبلغ برای پروژه های مطالعاتی لحاظ شده است که باید در این زمینه مطابق قانون رفتار شود.
دبیر نخستین همایش شرکتهای مهندسی مشاور برتر پروژه های شهرداری مشهد نیز گفت: ساختار انتخاب مشاور در شهرداری مشهد بصورت غیر متمرکز و پراکنده بود و بر اساس برخی استعلام ها صورت می گرفت اما از پنج سال قبل به این سو بر اساس آئین نامه های کشوری سازوکار هیئت انتخاب مشاور در شورای اسلامی شهرتدوین شد و در این همایش در حقیقت به ارزیابی عملکرد پنج ساله این هیئت پرداخته ایم.
اعظم مرادی افزود: امروز ارزیابی های فنی جایگاه بسیار مهمی در شهرداری پیدا کرده است و موضوع قیمت برای انتخاب مشاوران مهندس رنگ باخته است و به ارزیابی مشاوران توجه ویژه ای می شود.
سرپرست مرکز طراحی و مطالعات پروژه های شهرداری مشهد افزود: هدف از این همایش جمع کردن خانواده مدیران شهرداری و جامعه مهندسین مشاور در یک جا و تقویت حوزه فنی و مهندسی شهراست و ازسویی خواستار تاکید بر حمایت شهرداری براستفاده ازمشاوران بومی در این بخش شده ایم .
وب اظهار کرد: داشتن گواهینامه ایزو، کنترل پروژه، روش گزارش دهی، سطح رتبه مرتبط و رضایت کارفرما ازعملکرد مشاور، سابقه شرکت، و سطح تحصیلات افراد کلیدی ازشاخصهای ارزیابی عمومی مهندسان مشاور برتر است.
در این همایش که به میزبانی مرکز طراحی ومطالعات پروژه های شهری شهرداری مشهد در تالار شهر برگزار شد ، از شرکتهای برتر مشاور در حوزه های آب و فاصلاب، حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری و فضای سبز تجلیل شد.
6012/3221خبرنگار:ناصراسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.