محمود واعظی روز جمعه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی افزود: هم اینک روابط با کشور افغانستان بسیار خوب است اما ایجاد روابط با ترکمنستان قدری دشوارتر است.

وی با تاکید بر تشکیل وزارت بازرگانی ادامه داد: بازرگانی خارجی باید متولی مشخص داشته باشد و رییس جمهوری یکی بودن صنعت و تجارت و این که بخشی از حوزه بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی و بخشی دیگر در وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد را نادرست می داند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: هدف اصلی تشکیل وزارت بازرگانی، نظارت بیشتر بر کالا در بازار، و تمرکز بیشتر بر صادرات است.

واعظی افزود: بزرگترین سرمایه خراسان رضوی، همدلی و انسجام و همکاری نزدیک بین همه نمایندگان قوای سه گانه است لذا نباید بگذارید این سرمایه آسیب ببیند.

وی با بیان اینکه این انسجام و همدلی با پول به وجود نمی آید ادامه داد: زمانی دغدغه ما در مورد مشهد و خراسان رضوی این بود که پول فراوان داشت اما بسته سرمایه‌گذاری برای این پول تعریف نشده است و به ناچار این سرمایه، تبدیل به موسسات مالی و اعتباری می شد و شاید این استان بیشترین تعداد از این موسسات را در اختیار داشت.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به توفیقات طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی در خراسان رضوی گفت: گزارش‌های اقتصادی طی یک سال گذشته در استان حاکی از رابطه بسیار نزدیک بین بخش خصوصی و دولت است که در طرح مثلث توسعه اقتصادی تبلور یافته و نتیجه آن ایجاد همدلی بین مردم و تعاونی‌ها، مردم و دولت، مردم و بخش خصوصی است که البته این ارتباط باید مانند جاده دوطرفه باشد.

با تکیه به اعتماد مردم خیلی از مسائل حل می شود

واعظی افزود: اگر اعتماد مردم را می‌خواهید باید به مردم تکیه کنید تا خیلی از مسایل حل شود مثلا در همین ناآرامی‌های اخیر هرچند سهم نیروهای نظامی و انتظامی در کنترل اوضاع محفوظ است اما این افتخاری است که در مدت زمانی که اینترنت قطع بود همه سرویس‌های اطلاعاتی دشمن و شبکه‌های رسانه‌ای شان با تمام ابزار تبلیغاتی خود بسیج و تبدیل به یک پایگاه فرماندهی شدند برای اینکه در ایران عملیات انجام شود اما در مدت ۴۸ ساعت با کمک مردم همه چیز جمع شد.

وی ادامه داد: سهم عمده در این موضوع را باید به مردمی بدهیم که در سراسر کشور میلیونی به میدان آمدند، نه اینکه مساله مردم حل شده باشد، گرانی و گرفتاری ها و مطالبات مردم سرجای خود هست اما مردم به نظام و رهبری خود عشق می ورزند و وقتی پای دشمن به میان می آید همه یکپارچه اند و خط و خطوط را نمی‌شناند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: مهم این است که درک کنیم در چه شرایطی هستیم، اگر یک جنگ نظامی به ما تحمیل می‌شد با گوشت و پوست خود آن را درک می‌کردیم اما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم که پیامدهای عینی ندارد، لذا باید صفوف خود را فشرده و بر توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم.

واعظی تاکید کرد: همه امید ما باید این باشد که می توانیم از این جنگ اقتصادی عبور کنیم به شرط اینکه به تولید داخل بها دهیم و مشکلات را حل کنیم.

وی اظهار داشت: هدف دشمن این است که مشکلات اقتصادی را برای مردم به حداکثر برسانند لذا باید دقیقا از جایی که دشمن هدف گرفته وارد شویم یعنی در مرحله اول به دشمن اجازه ندهیم وارد شود و  به گونه ای رفتار کنیم که در کشور وفور کالا باشد و اجازه ندهیم کمبود به وجود آید تا دشمن مایوس شود.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: باید با رفتار درست و تکیه بر تولیدات داخل به گونه ای عمل کنیم که دشمن به این نتیجه برسد که فشار حداکثری بر ایران جواب نمی دهد همچنین باید به گونه ای عمل کنیم که رفع محدودیت ها برای تجارت ایران با اروپایی ها و شرکتهایی که خواستار ایجاد روابط اقتصادی با ایران هستند به یک خواسته همگانی تبدیل شود.

هیچ کشوری از خروج آمریکا از برجام حمایت نکرد

واعظی با خاطر نشان کردن این مطلب که هیچ کشوری از خروج آمریکا از برجام حمایت نکرد افزود: در دنیای امروز روابط اقتصادی شرکت‌ها پیچیده شده است و همه شرکت‌های بزرگ در بازار بزرگ آمریکا حضور فعال دارند و چون اقتصاد در کشورهای بزرگ در دست بخش خصوصی است لذا به اینها توصیه کردیم که ارتباط را مقطعی نمی خواهیم.

وی اظهار داشت: همین شرکتها در موضوع برجام به نفع ایران صحبت کردند لذا باید به گونه‌ای عمل کنیم که در حوزه اقتصادی نیز فرهنگی علیه آمریکایی‌ها و رفتارشان با ایران به وجود آید.

رییس دفتر رییس جمهوری  با اشاره به کاهش قیمت ارز و ثبات در بازار کالا طی یک سال گذشته گفت: خیلی از کارهای آمریکا فقط شعار است، مردم به نظام خود اعتماد کردند که می توانند برای مشکلات حاضر راه‌حلی بیابند.

واعظی اظهار داشت: اگر فعالان اقتصادی بدانند که دولت و نظام تحت چه فشاری قرار دارند تا از شرایط کنونی خارج شوند تلاش خواهند کرد که با دولت در تکیه بر توان داخل همدلی داشته باشند و دولت و بخش خصوصی مطالبات خود را از یکدیگر کمتر کنند تا زمان عبور از شرایط کنونی کوتاه شود و آمریکا از تداوم فشارهای خود مایوس گردد.

وی با تاکید بر تلاش دولت مبتنی بر کاهش بوروکراسی اداری و صدور مجوزها ادامه داد: فعالان اقتصادی باید به گونه ای عمل کنند تا مالیات و عوارض گمرکی خود را به موقع پرداخت نمایند و دولت یا باید از مالیات و عوارض بگذرد یا بنگاه‌داری نکند و این مهم را به مردم و بخش خصوصی واگذار نماید.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اعتقاد داریم حتما دولت باید خود را از تصدی گری و بنگاه داری کنار بکشد چون هیچ دولتی در دنیا نتوانسته یک بنگاه داری و تصدی گری موفق داشته باشد و فردی باید مسوولیت بنگاه را برعهده بگیرد که مزایای آن را خود دریافت کند.

واعظی با اشاره به محدودیت دولت در تامین بودجه افزود: دولت در تلاش است همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی بنگاه‌داری می‌کنند با به کار بردن مکانیزمی از این بخش خارج شوند.

او توانمندیهای خراسان رضوی را بالا دانست و اضافه کرد: هدف استاندار توسعه خراسان رضوی است، همان طور که رییس جمهوری از ابتدای دولت هدف خود را خروج از تحریم ها و توسعه کشور قرار داد.

مثلث توسعه اقتصادی مثلث همدلی است

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: مثلث توسعه اقتصادی، مثلث همدلی است زیرا بدون همدلی توسعه میسر نمی‌شود و کار موفقی است که در آن همه اقشار مردم، بخش خصوصی و دستگاه ها احساس می کنند در توسعه استان نقش دارند و همه همدل شده‌اند تا یک مسیر را برای توسعه در پیش گیرند.

واعظی با تاکید بر توجه به مناطق محروم در طرح مثلث توسعه اقتصادی افزود: مناطق حاشیه شهر مشهد بسیار مهم است و باید پرونده ویژه ای برای آن باز شود که در سایه راهبرد مشخص استان یعنی همین طرح مثلث توسعه اقتصادی رفع مشکل گردد.

وی ایجاد ۱۱۷ هزار فرصت شغلی توسط خراسان رضوی در سال گذشته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این رقم از معدل اشتغالزایی کشور بیشتر است و در شرایطی حاصل شده که دشمن با فشار حداکثری سعی در کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌ها دارد.

او با تاکید بر اهمیت صادرات کالا در شرایط کنونی افزود: همان قدر که مساله تولید برایمان اهمیت دارد، صادرات نیز بسیار مهم است زیرا آمریکا تلاش می کند بازارهای صادراتی را از ایران گرفته و دیگر کشورها را جایگزین نماید لذا باید در داخل کشور تسهیلاتی به وجود آید که کالای ایرانی بازار خود را حفظ کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به دو مشکل اصلی بخش تولید گفت: افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه وارداتی بخش تولید، ایجاد محدودیت ها در جابه‌جایی پول و افزایش هزینه واردات دو مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی است که شبکه بانکی با درک شرایط دشوار بخش تولید باید منابع مالی آن را تامین و مشکل واحدهای تولیدی را حل کند.

واعظی اظهار داشت: اگر بخش تولید بتواند مواد اولیه خود را با ارز تامین کند از مشکلات آن کاسته خواهد شد لذا باید بستر توسعه صادرات واحدهای تولیدی بیشتر شود که نقش بانکها در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: توسعه شرکتهای دانش بنیان فرصت ارزنده ای است که به تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه کمک می کند و وظیفه دانشگاه فقط تعلیم و تربیت دانشجو نیست بلکه باید بهترین مشاور، حامی صنعت و کشاورزی و سایر حوزه‌ها باشد.

او  با تاکید بر اینکه دیگر نمی توان اقتصاد کشور را از طریق سنتی اداره کرد افزود: سنتی عمل کردن توجیه اقتصادی ندارد زیرا دیگر زمانه کسب و کار با پول گذشته و ایده‌ها پول ساز شده اند و شرکتها با اندیشه، درآمدزایی می کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به کارهای بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه شرکتهای دانش بنیان و ابداعات جدید گفت: دستاوردهای این دانشگاه می تواند بخشی از مشکلات داخل کشور را حل کند و کاری که در مورد سلولهای بنیادی کرده اند می تواند منبعی برای صادرات به کشورهای دیگر باشد و ایران هشتمین کشوری است که به این فناوری در حوزه سلولهای بنیادی دسترسی پیدا کرده است.

واعظی با اشاره به توفیقات متعدد دانشگاه ها و لزوم معرفی آنها به جامعه افزود: این که در طرح مثلث توسعه اقتصادی خراسان رضوی نظارت کارها به دانشگاه‌ها واگذار شده در واقع لوکوموتیوی برای پیشبرد این طرح شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش معدن در کشور مغفول مانده است ادامه داد: سرمایه ما فقط نفت و گاز نیست بلکه تمام معادن کشور، سرمایه این ملت است و همان برنامه ای که معادن استانهای کرمان و یزد را مورد توجه ویژه قرار داده و مشکل اشتغال را در آنجا حل کرده است باید این مهم را در استانهای دیگر نیز به اجرا درآورد.

روشهای نوین آبیاری توسعه یابد 

رییس دفتر رییس جمهوری در ارتباط با مساله تخصیص آب به حوزه صنعت و کشاورزی گفت: ۸۰ درصد از کشور در کم آبی به سر می برد اما اولویت دولت تامین آب شرب مردم است و نباید در این حوزه خدشه ای وارد شود اما با این حال توسعه روشهای نوین آبیاری در بخش کشاورزی منجر به صرفه جویی در آب شده که باید توسعه یابد.

واعظی افزود: در حوزه صنعت نیز همان طور که تامین آب از دریای عمان از طریق لوله برای استانهای یزد، کرمان و اصفهان در برنامه لحاظ شده باید استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی را نیز به این برنامه اضافه کرد.

وی ایجاد کلینیک صنعت در خراسان رضوی و احیای ۷۰۰ شغل را اقدامی ارزشمند دانست و ادامه داد: باید فرهنگ مشاوره در کشور رواج یابد و بخش خصوصی احساس کند که دولت در زمان مشکل دار شدن بخش تولید به کمک او خواهد شتافت و هر کس در این شرایط اقتصادی یک شغل هم ایجاد کند باید دست او را بوسید.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: قانون بودجه چهارشنبه هفته جاری تصویب و روز یکشنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

واعظی در مورد پرداخت یارانه نقدی از محل قیمت بنزین به مردم گفت: دولت اعتقادی به پرداخت یارانه به مردم نداشت و این شرایط را دولت به وجود نیاورد بلکه دیوانه ای مانند ترامپ از برجام خارج شد و شرایط کنونی نیز نتیجه تحریم ها و فشارهای اقتصادی بر کشور است.

وی اظهار داشت: در هر صورت در این شرایط نباید عزا گرفت، مردم فشار زیادی را تحمل می کنند لذا یکی از راه حل ها این است که یارانه اغنیایی که از بنزین استفاده می کنند و از یک تا چهار خودرو دارند گرفته و به خانواده هایی که خودرو ندارند پرداخت شود.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: می دانیم که اگر با ندادن یارانه وضع اقتصادی و کسب و کار کشور رونق یابد بهتر از این است که به مردم یارانه نقدی دهیم و در هر صورت ماهیگیری به مردم یاد دادن بهتر است از ماهی دادن به دست مردم.

اهمیت تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال به صندوق نوآوری خراسان رضوی، توسعه شهرک‌های صنفی، توجه به جاده ابریشم و گفت و گو با کشور چین در این خصوص و تعیین مشوق برای معین های اقتصادی خراسان رضوی از دیگر مواردی بود که واعظی به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.