علیرضا رزم‌حسینی روز چهارشنبه در جریان بازدید از روند ثبت‌نام داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات مشهد افزود: بر اساس آمار موجود شمار ثبت‌نام شدگان دوره کنونی انتخابات تا امروز ۱۳ آذر بیشتر از میزان نام‌نویسی صورت گرفته در انتخابات دوره قبل بوده ایت.

وی ادامه داد: شمار افراد ثبت‌نام شده این دوره در نخستین روز شروع فرآیند انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس به میزان دو برابر مدت مشابه دوره قبل است. همچنین در دوره کنونی داوطلبان جوان علاقه‌مندی بیشتری برای نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی نشان داده اند.

چهار سال پیش، ۸۵۵ نفر در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان داوطلب نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی ثبت‌نام شدند. هیاتهای اجرایی در آن زمان صلاحیت ۸۱۴ نفر از این تعداد را تایید و ۳۱ نفر را رد کرده بودند. همچنین ۱۰ نفر هم انصراف دادند.
استاندار خراسان رضوی همچنین به نبود نامهای مشهور در جریان ثبت‌نامهای اخیر  اشاره و بیان کرد: فعالان سیاسی باتجربه در دقیقه ۹۰ برای ثبت‌نام به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات حاضر خواهند شد لذا تاکنون چهره‌های مشهور کمتر ثبت‌نام کرده‌اند.

هم‌اینک ۵۷ حزب و تشکل سیاسی شناسنامه‌دار و برخوردار از مجوز وزارت کشور در خراسان رضوی فعالیت دارند. احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا هر کدام ۴۰ درصد و احزاب مستقل ۲۰ درصد از مجموع ۵۷ حزب فعال استان را به خود اختصاص داده‌اند. "خانه احزاب خراسان رضوی" نیز از سال ۱۳۹۵ در این استان فعال شده است. دفاتر فرعی احزاب سیاسی در شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، قوچان، کاشمر و جوین استان خراسان رضوی دایر است.

وی در ادامه برگزاری انتخابات مشارکت در این رویداد سیاسی و رای دادن را حق مردم توصیف و بیان کرد: با طلوع جمهوری اسلامی انتخابات در سطح گسترده در ایران برگزار شده است. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متکی بر مردم است لذا  هیچگاه رای گیریها در کشور حتی در شرایط سخت دوران جنگ تحمیلی هم تعطیل نشد و تاکنون روند برپایی انتخابات باشکوه هرچه تمامتر پیگیری و اجرا شده است. 

رزم‌حسینی گفت: مجلس شورای اسلامی در راس امور کشور است و نمایندگان ملت در این چارچوب دارای اختیارات زیادی هستند.  ما نیز به عنوان مجری انتخابات زمینه لازم را برای حضور حداکثری مردم فراهم می‌کنیم و مسوولیت هرگونه کاستی را می‌پذیریم. 

وی افزود: آمارها نشانگر این واقعیت مهم هستند که مردم ایران در شرایط سخت نیز منافع و امنیت ملی را مدنظر دارند زیرا بر این امر آگاهند که حضور حداکثری آنها در انتخابات بر تحقق و پایداری امنیت کشور اثرگذار است. بر این اساس با وجود همه اعتراضها و ناخرسندیهایی که وجود دارد ایرانیان وطن‌دوست اهمیت و حساسیت حضور در صحنه انتخابات را درک می‌کنند لذا در انتخابات اسفند ماه آتی نیز مشارکتی چشمگیر، مقتدرانه و امنیت‌آفرین خواهند داشت.

استاندار خراسان رضوی در ادامه سخنانش در جریان بازدید از روند فعالیت ستاد مرکزی انتخابات در حوزه مشهد و کلات نقش نمایندگان مجلس را در توسعه استان بسیار پررنگ توصیف و بیان کرد: انتخاب افراد پاکدست، خردمند و فعال از سوی مردم برای برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر توسعه بسیار تاثیرگذار باشد لذا انتطار ما از مردم انتخاب نمایندگانی عاقل است تا پای کار روند توسعه و گسترش آن در خراسان رضوی و کشور باشند. 

ثبت‌نام داوطلبان نامزدی برای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهم ۱۰ آذر ماه جاری برای شش روز یعنی تا پانزدهم این ماه هر روز از ساعت هشت تا ۱۸ در فرمانداریهای مرکزی ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی شامل مشهد، نیشابور، سبزوار، درگز، قوچان، فریمان، کاشمر، تربت‌حیدریه، گناباد، خواف، تربت‌جام و چناران ادامه دارد.

۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند. استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۲ حوزه انتخاباتی دارد.

"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی، بزرگترین حوزه انتخاباتی از لحاظ شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی فعال در خراسان رضوی محسوب می‌شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند ماه آتی به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. 

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز برای انتخاب یک نماینده خراسان رضوی در آن مجلس، اسفند امسال برگزار می‌شود. مرحوم آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری پارسال درگذشت. شش نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.