رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنج شنبه با بیان این مطلب در نشست هم‌اندیشی سیاستگزاری بهداشت دهان و دندان کشور گفت: نیاز به وارنیش فلوراید در مناطق مختلف کشور بر اساس غربالگری میزان فلوراید در آب هر سال دو بار سنجیده می شود.

دکتر حمید صمدزاده افزود: بر طبق ارزیابی ها در مناطقی از کشور که فلوراید در آب به میزان کافی باشد طرح وارنیش فلوراید برای دانش آموزان انجام نمی شود.

وی ادامه داد: مسائل مطرح شده در زمینه بی اثر بودن وارنیش فلوراید نادرست، غیر علمی، غیر کارشناسی و غیر منصفانه است و  طبق بررسی های انجام شده بهترین روش برای استفاده از فلوراید برای کاهش پوسیدگی دندان در ایران وارنیش فلوراید است.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روش‌های استفاده از فلوراید در کاهش پوسیدگی دندان را شامل افزودن فلوراید به آب یا شیر، از طریق دهان شویه، مصرف قرص، تولید نمک فلوراید و وارنیش فلوراید عنوان کرد.

صمدزاده گفت: هر کدام از روش‌های استفاده از فلوراید در ایران با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است به طور مثال استفاده از فلوراید در آب به دلیل سیستم لوله کشی مشترک مناسب نیست و در شیر نیز به دلیل کاهش توزیع شیر در مدارس این روش امکان پذیر نیست اما بهترین روش در ایران، وارنیش فلوراید شناخته شده است.

وی ادامه داد: استفاده از سایر روش‌های استفاده از فلوراید برای کاهش پوسیدگی دندانی در ایران نیز با مشکلات خاص خود همراه است.

وارنیش فلوراید ماده حاوی فلوراید است که برای کاهش پوسیدگی دندان بر روی مینای دندان گذاشته می شود.

چهارمین کنگره ملی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی امروز پنجشنبه با حضور ۳۰۰ نفر از متخصصان رشته دندانپزشکی اجتماعی از سراسر کشور در مشهد برگزار شد و این نشست از برنامه‌های جانبی این کنگره بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.