صفدر سلطانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال تحصیلی گذشته ۴۴ هزار دانش‌آموز مورد ارزیابی و اصلاح ساختار قامتی در این مراکز قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: امسال نیز با هدف اصلاح مشکلات و ناهنجاری‌های ساختار قامتی دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های مختلف به معلمان و دبیران تربیت بدنی مراقبت سلامتی، شناسایی و ارزیابی ساختار قامتی دانش‌آموزان انجام شده و افراد به منظور اصلاح تخصصی این ناهنجاری‌ها به مراکز اصلاح ساختار قامتی معرفی می‌شوند.

وی گفت: آخرین پایش رسمی ساختار قامتی دانش‌آموزان این استان در سال ۱۳۸۳ انجام شده‌ و تاکنون پژوهشی در این زمینه به صورت به روز انجام نشده‌ است.

سلطانی افزود: به همین دلیل انجام یک طرح پژوهشی در این زمینه دارای اولویت است که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده بتوانیم این طرح را در استان اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: فقر حرکتی، عادات نادرست نشستن، استفاده از وسایل و کوله‌پشتی‌های غیر استاندارد از مهمترین عوامل ظهور و بروز ناهنجاری‌های ساختار قامتی است.

هم اکنون میانگین سرانه فضای ورزش دانش‌آموزی در خراسان رضوی ۱۵ صدم مترمربع  و میانگین سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان کشور ۱۷ صدم متر مربع است. پارسال رتبه خراسان رضوی در زمینه سرانه فضای ورزشی ویژه دانش آموزان ۲۲ بود که امسال به رتبه ۲۰ ارتقا یافته است.

براساس پایش ساختار قامتی انجام شده در سال ۱۳۸۳ حدود ۷۰ درصد دانش آموزان دختر این استان یکی از ۱۷ عارضه ساختار قامتی نظیر پشت گرد یا شانه افتاده را دارند.
فقر حرکتی به علت کمبود فضاهای ورزشی سرپوشیده، فعالیت‌های ورزشی نامناسب و نامتعادل و ناهنجاری‌های اسکلتی ارثی در فرد بروز می‌کند.

مهمترین ناهنجاری‌های ساختار قامتی شامل پشت گرد، شانه افتاده، پای پرانتزی، شانه نامتقارن، سربه جلو، گودی کمر و گودی گردن می‌باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.