طی چند روز گذشته برخی فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نمودند در حالی که در بیشتر موارد، افزایش نرخ بنزین هیچ سهمی در رشد نرخ کالاها یا خدمات آنها نداشته و فقط متاثر از جو روانی بازار اقدام به گران فروشی کرده‌اند.

از سوی دیگر عدم درج قیمت بر روی بیشتر کالاهایی که توسط فروشگاه‌های مختلف در شهر عرضه می‌شود، زمینه گران فروشی و نگرانی بیشتر مردم را فراهم می‌کند، از این حیث دستگاه‌های نظارتی رسیدگی به این تخلف را در اولویت فعالیت‌های مبتنی بر رصد بازار قرار داده‌اند.

نشست‌های متعدد کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی با بازاریان و اصناف و راه‌اندازی پویش‌های مردمی شرایط را به گونه‌ای رقم زد که برخی صنوف و واحدهای تولیدی به صورت خودجوش نسبت به کاهش قیمت کالاهای خود اقدام کردند.

اقدامات برای کنترل قیمت‌ها در بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این باره گفت: قیمت کالا و خدمات اساسی مورد نیاز مردم در این استان باید کمتر از متوسط کشوری باشد تا تامین کالا برای مردم استان به دغدغه تبدیل نگردد.

علی رسولیان افزود: اکنون هیچ کمبودی در روند تولید و عرضه کالا در خراسان رضوی وجود ندارد به طوری که این استان هم از نظر تولید و هم از نظر ذخیره سازی کالاهای اساسی دارای وضعیت بسیار مطلوبی است.

وی اظهار داشت: از هفته گذشته قیمت برخی اقلام اساسی و ضروری مردم در این استان مانند گوشت و برنج رو به کاهش گذاشته که امید است عرضه این کالاها نیز افزایش یابد.

وی گفت: به دلیل سرمای هوا، روند حمل میوه، سبزی و صیفی‌جات تا حدی به کندی انجام می‌گیرد که این مهم منجر به افزایش اندک قیمت برخی صیفی جات مانند گوجه فرنگی شده است.

رسولیان افزود: از اتحادیه میادین میوه و تره‌بار خواسته‌ایم با کمک شهرداری کنترل قیمت صیفی جات را در دستور کار قرار دهد و بر همین اساس مقرر شد در ۴۰ نقطه شهر مشهد، میوه و صیفی‌جات به صورت مستقیم و با قیمت متعادل به شهروندان عرضه شود.

وی اظهار داشت: ۲۰۰ تن گاز مایع نیز طی چند روز اخیر وارد استان شده که این روند تداوم دارد، همچنین شرکت نفت تلاش می‌کند افرادی که نیازمند کپسول گاز مایع هستند به موقع و با قیمت مناسب این کالا را دریافت کنند.

وی ادامه داد: مردم باید به اندازه نیاز کالا را خریداری کنند و مطمئن باشند ذخایر اساسی کالا به اندازه کافی در استان وجود دارد و قیمت‌ها رو به کاهش است.

راه‌اندازی پویش‌های ارزان فروشی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی برای کمک به کنترل قیمت‌ها به خوبی پای کار آمده و بسیاری از اتحادیه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به صورت خودجوش، پویش ارزان فروشی ایجاد کرده‌اند.

رسولیان افزود: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز با اصناف و اتحادیه‌ها به تفاهم رسیده تا تولیدات و اجناس مربوطه را به صورت مستقیم به مردم عرضه کنند و بر روند کار به صورت مستقیم نظارت نمایند تا تخلفی در این حوزه انجام نشود.

وی اظهار داشت: سه فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ استان برای عرضه محصولات خود اعلام آمادگی کرده‌اند و تخم مرغ را نیز با قیمت هر کیلو ۸۹ هزار ریال عرضه می‌کنند، در این راستا ۳۰ کارخانه تولید رب گوجه‌فرنگی نیز عرضه محصول خود را با قیمت ۷۵ هزار ریال و ۱۰ درصد ارزانتر از قیمت بازار در مشهد آغاز کرده‌اند.

وی گفت: اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی خراسان رضوی نیز در ۲۲ فروشگاه زیرپوشش خود در نقاط مختلف شهر مشهد، گوشت بره نرینه چهار تکه کشتار روز درجه یک را به قیمت هر کیلو ۷۰ هزار تومان، گوشت مخلوط گاوی کشتار روز را به قیمت هر کیلو ۵۵ هزار تومان، گوشت ران و سردست گاوی را کیلویی ۶۲ هزار تومان به فروش می‌رساند.

رسولیان افزود: با اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد مذاکره شد تا عرضه مستقیم سیب‌زمینی و پیاز را با قیمت مناسب انجام دهد که این مهم در قالب پویشی با عنوان "ارزان فروشی" توسط اتحادیه‌ها ‌ انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی پویش "ارزان فروشی" آن است که مردم به بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اعتماد بیشتری داشته باشند، این پویش‌ها فرهنگ انصاف را در جامعه ترویج می‌دهند.

وی ضمن قدردانی از روزنامه‌ها بابت ایجاد کمپین‌های موضوعی نظیر "گران نخرید" یا "به قیمت بخرید" گفت: در این پویش‌ها به مردم تاکید شده است کالاهای دارای برچسب قیمت را خریداری کنند.

تشدید نظارت بر بازار

در روزهای اخیر نیز شاهد برخوردهای قاطع دستگاه‌های نظارتی با گران‌فروشان و کم‌فروشان در استان بوده‌ایم که در نتیجه راه‌اندازی پویش‌ها و نشست‌های کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بازدیدهای سرزده از مراکز عرضه کالا تداوم خواهد داشت گفت: از ابتدای هفته گذشته نشست‌های کارگروه تنظیم بازار استان برگزار شده و از این پس این نشست‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حضور مردم و مدیران برگزار خواهد شد زیرا باید تلاش کرد فشاری از نظر اقتصادی به مردم تحمیل نشود.

رسولیان افزود: نظارت بر عرضه کالاها و خدمات دائمی است اما حساسیت بیشتر بر این نظارت‌ها تا زمانی تداوم خواهد داشت که بازار به تعادل برسد و دغدغه‌های موجود از بین برود.

وی از شهروندان خواست تخلفات اصناف را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند، از طرفی اداره کل تعزیرات حکومتی استان متعهد شده است هر روز به تخلفات گزارش شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیدگی کند و پاسخ لازم را بدهد. 

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با کمک دستگاه قضایی واحدهای صنفی متخلف را پلمب خواهیم کرد، در این راستا یک واحد عرضه کالا که برنج کیلویی ۹ هزار و ۸۰۰ تومان را به قیمت ۱۹ هزار تومان فروخته بود پلمب و برنج آن بین مردم عرضه شد.

رسولیان افزود: در حال حاضر اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز پنج قاضی کشیک ویژه تعیین کرده تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف، علیه واحد تولیدی یا صنفی متخلف حکم صادر شود.

آغاز برخورد با عدم درج قیمت بر روی کالاها

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز در این باره گفت: راه‌اندازی پویش‌های مختلف مبتنی بر ارزان فروشی براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان در خصوص نظارت و کنترل بازار به منظور جلوگیری از هرگونه گران فروشی توسط اتحادیه‌های صنفی با همکاری رسانه‌ها، اصناف و دستگاه‌های نظارتی انجام شده است.

امیر دلداری افزود: راه‌اندازی این پویش‌ها بیشتر به منظور اطلاع رسانی و همکاری مصرف کنندگان برای جلوگیری از گران فروشی و شناسایی واحدهای صنفی متخلف انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: درج قیمت بر روی کالا همواره یکی از عوامل بازدارنده تخلف در سطح صنوف است و باعث شفافیت قیمت‌ها و کاهش نگرانی مردم می‌شود، در این راستا تمام واحدهای صنفی ملزم به نصب برچسب قیمت بر روی کالاهای خود هستند و در صورت عدم درج قیمت به عنوان متخلف شناخته می‌شوند.

وی گفت: از سوم آذر ماه جاری برخورد با واحدهای صنفی متخلف آغاز شده و بازرسان اصناف در صورت مشاهده تخلف با تنظیم فرم تخلف و ارسال پرونده به تعزیرات حکومتی با متخلف برخورد می‌کنند.

دلداری افزود: در روز نخست اجرای این طرح ۴۵ پرونده تخلف در خصوص عدم درج قیمت بر روی کالا در مشهد تشکیل شد.

وی با اشاره به طرح ضربتی تعزیرات حکومتی و بازرسان اصناف در زمینه بررسی فرآیند فروش در گروه‌های مختلف کالایی در مشهد اظهار داشت: اداره کل تعزیرات حکومتی با هماهنگی مرجع قضایی و مشارکت بازرسی اصناف، روز گذشته وارد بازار عرضه گوشی همراه شده و پس از بازدید چند واحد صنفی، ۲ مورد تخلف شناسایی شد که منجر به پلمب یک واحد فروش به دلیل داشتن شاکی خصوصی گردید.

وی گفت: این طرح طی روزهای گذشته در بازار لوازم خانگی و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی نیز اجرا شد.

واحدهای گرانفروش پلمب می‌شود

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز گفت: گرانی بنزین و نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت کالاها و خدمات را تحت الشعاع قرار داد و نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرد.

حمیدرضا کریم افزود: به دلیل ذخیره کافی کالاهای اساسی در انبارها، شرایط ثبات به بازار بازگشته که این مهم با همکاری رسانه‌ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سایر دستگاه‌های متولی محقق شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد گشت‌های نظارتی تعزیرات حکومتی افزایش یافته و وضعیت بازار و روند عرضه کالا و خدمات را به صورت مداوم رصد می‌کنند.

وی گفت: با توجه به ابهامات قانونی در خصوص مجازات و پلمب واحدهای متخلف، هماهنگی لازم با دستگاه قضایی استان انجام گرفته و براساس تفاهم منعقده با دادستانی، واحدهای متخلف در صورت گران‌فروشی در همان مرحله نخست پلمب خواهند شد.

کریم افزود: اولویت ما در حال حاضر دفاع از حقوق مردم، رسیدگی به شکایت شهروندان و ارائه گزارش از اقدامات انجام گرفته به آنهاست تا مطمئن شوند که نظارت لازم بر بازار انجام می‌شود.

۱۸۳ هزار و ۳۸۰ واحد صنفی تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی دارای جواز کسب و ۱۷ هزار و ۳۸۲ واحد صنفی فاقد جواز کسب در استان خراسان رضوی فعالیت دارد و به ازای هر ۳۷ نفر در این استان یک واحد صنفی وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.