مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی روز دوشنبه در نشست تبادل تفاهمنامه مشارکتی برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی بین کمیته "آب بران" شهرستان مه ولات و این شرکت گفت: هم اکنون خراسان رضوی با کسری سالانه یک میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی روبروست. 
محمد علایی افزود: آب یکی از چالش‌های مهم کشور به شمار می‌رود که در خراسان رضوی این چالش مشهود تر است و تشکل‌های مردمی نقش مهمی در رفع این چالش دارند اما  شرط مهم آن شفافیت و درستی در عملکرد است.
وی اظهار داشت: دشمن می‌خواهد مشکل آب را به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل کند که پادزهر مقابله با این موضوع حضور و همکاری مردم است.
وی گفت: هیچ دولتی بدون همکاری مردم و بدون تشکل‌های مردمی نمی‌تواند اهداف خویش را پیش ببرد، لذا مشکل آب باید به یک دغدغه و مساله اجتماعی برای کشاورزان تبدیل شود و آنان به این باور برسند که مسوولان در کنار و همراهشان هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی از طریق همکاری کشاورزان در مقابله با اضافه برداشت‌ها، شناسایی و انسداد چاه‌های غیر مجاز و راه اندازی بازار آب میسر است.
وی اظهار داشت: در قالب بازار آب به کشاورز برای خرید آب در صورت تمایل کمک می‌شود و مصرف و خرید آب ساماندهی می‌گردد.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون توافقنامه مشارکتی برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی بین این شرکت و شهرستان‌های مشهد، چناران، مه ولات، تربت حیدریه و تایباد مبادله و به امضا رسیده است.
غلامرضا ممدوحی افزود: تبادل توافقنامه مشارکتی برداشت آب در شهرستان‌های سرخس، بردسکن، تربت جام و رشتخوار خراسان رضوی نیز در حال اقدام است.
وی اظهار داشت: مشارکت و تعامل کشاورزان در تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با انعقاد توافقنامه‌های مشارکتی برداشت آب با آب بران در شهرستان‌های مختلف این استان،  در این خصوص در کشور پیشگام است.
وی با اشاره به مزایای توافقنامه های مشارکتی برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی گفت: کاهش تصدی‌گری دولت و تعامل در تعادل بخشی آب، استفاده بهینه از منابع آب‌های زیرزمینی، توسعه فضای هم‌اندیشی و همکاری در جهت الگوی مناسب کشت و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی در جلوگیری از تخلفات و برداشت غیر مجاز از منابع آب از این جمله است.

رییس هیات مدیره اتحادیه کشاورزان خراسان نیز گفت: شهرستان مه ولات پیشقراول خاموشی چاه‌های کشاورزی برای تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و کاهش اضافه برداشت‌ها در خراسان رضوی است.
احمد رضا زاده افزود: به دنبال اقدامات تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شاهد بهبود  ۲۰ سانتیمتری افت آب در دشت مه ولات و بهبود ۳۰ سانتیمتری افت آب در ازغد تربت حیدریه بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: مدیریت و صرفه جویی  ۸۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق کاهش و کنترل اضافه برداشت‌های چاه‌های کشاورزی در خراسان رضوی با همکاری تشکل‌های مردمی و کشاورزان در حال اجراست.

خراسان رضوی در افت آب‌های زیرزمینی بحرانی‌ترین استان کشور شناخته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.