مدیر جهاد کشاورزی جغتای روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ۸۰۵ هکتار باغ گردو در این شهرستان وجود دارد که ۷۰۰ هکتار آن بارور است.

مهدی دستورانی به خسارات ناشی از سردی هوا به باغهای گردوی جغتای نیز اشاره و بیان کرد: با این وجود، اقدامات مناسب و بهنگام باغداران جغتایی در آبیاری منظم، تغذیه کافی درختان و همچنین مبارزه موثر با آفت کرم خراط، حجم محصول گردو  در این شهرستان افزایش یافته است.
وی افزود: ۵۶۰ هکتار از مجموع ۷۰۰ هکتار باغ بارور گردوی جغتای امسال بر اثر سرما دچار خسارت شده بود. گردوکاران جغتایی از بابت این خسارت ۲۰۰ میلیارد ریال زیان دیده بودند.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای ادامه داد: محصول گردوی این شهرستان مرغوبترین نوع آن در خراسان رضوی محسوب می‌شود.

وی گفت: توسعه باغهای گردو در زمینهای نزدیک کوهپایه، افزایش تولید و اصلاح باغها با بهره‌گیری از روش پیوند سرشاخه‌کاری هم‌اینک در جغتای مورد توجه و کاربرد کشاورزان این شهرستان قرار دارد. 
دستورانی همچنین بیشترین رقم محصول گردوی تولیدی باغهای جغتای را "رقم محلی" ذکر و بیان کرد: ظرف سه سال اخیر باغداران گردوکار جغتایی به کاشت ارقام جدید آن همچون "چندلر" نیز روی آورده‌اند. 

مرکز شهرستان ۴۸ هزار نفری جغتای در فاصله ۳۵۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است. جغتای مرکب از دو بخش مرکزی و هلالی ۵۶ روستا دارد. ۳۹ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

۲۴ هزار و ۸۵۰ هکتار از زمینهای جغتای زیر کشت محصولاتی همچون گندم، جو، کلزا، چغندرقند، ذرت و هندوانه است. جوین سه هزار هکتار باغ میوه نیز دارد. بخش دامداری جوین نیز شامل ۱۴۰هزار راس دام سبک، ۱۵ هزار راس دام سنگین، ۲۹۳ هزار قطعه طیور سنتی و ۶۰ هزار قطعه طیور صنعتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.