رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور عصر سه‌شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بین یک تا سه درصد نوزادان هنگام تولد دچار ناهنجاری دررفتگی لگن هستند. تشخیص و درمان این عارضه پیش از این از طریق روش‌های سنتی با یک سری آزمایش طبی و در نهایت عمل جراحی صورت می‌گرفت که بسیار پرهزینه با عوارض جانبی برای فرد مبتلا بود.

دکتر محسن عظیمی‌نژاد افزود: اخیرا روشی نوین برای درمان ناهنجاری دررفتگی لگن مورد توجه محافل پزشکی در سراسر جهان دنیا قرار گرفته که پروفسور "رینهارد گراف" مبتکر آن است. 

وی به حضور این پزشک متخصص اورتوپدی، رادیولوژی و طب کودکان از اتریش در کارگاه تخصصی نیشابور اشاره و بیان کرد: این برنامه با هدف بهره‌گیری مستقیم از آموزه‌های تخصصی پروفسور گراف به مدت سه روز با حضور دکتر مهرزاد مهدیزاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن رادیولوژی ایران، دکتر محمد شمس شرق از بیمارستان هیرزلندن سوئیس، دکتر امین رازی از علوم پزشکی مشهد و دکتر سیدعلی علمداران استاد و فوق تخصص رادیولوژی کودکان در حال برگزاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: روش دکتر گراف برای تشخیص و درمان دررفتگی و ناهنجاری‌های مفصل ران نوزادان مورد استقبال و استفاده پزشکان قرار گرفته و شاگردان زیادی در کشورهای مختلف از جمله ایران مانند دکتر محمد شمس شرق و دکتر مهرزاد مهدیزاده تربیت کرده‌اند.
عظیمی نژاد افزود: در روش درمانی ابداعی این پزشک متخصص اتریشی برای تشخیص و درمان دررفتگی لگن، عارضه از طریق سونوگرافی تشخیص داده می‌شود و طی یک فرآیندی ساده بدون عمل جراحی درمان می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برپایی این کارگاه با حضور ۴۰ پزشک ایرانی متخصص این حوزه و همچنین پزشکانی از کشورهای امارات و عراق طبقه‌بندی مراحل درمانی عارضه دررفتگی لگن نوزادان، تشخیص صحیح و ارائه روش درمانی متناسب است.


آمار عارضه دررفتگی لگن در نوزادان ایرانی
رئیس انجمن رادیولوژی ایران هم در این کارگاه تخصصی گفت: در ایران آمار ابتلا به عارضه دررفتگی لگن در نوزادان یک تا پنج در هزار است که از این میزان حدود ۲ درصد دچار دررفتگی کامل لگن هستند.
دکتر مهرزاد مهدیزاده افزود: این عارضه در میان نوزادانی که در هنگام تولد با پا به دنیا آمده‌اند بیشتر دیده شده و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع موجب می‌شود بعدها دچار لنگش در راه رفتن بشوند.
وی اظهار داشت: در صورت تشخیص این بیماری در نوزادان تا قبل از سه ماهگی بدون عمل جراحی قابل درمان است و در کشورهای اروپایی از سالها قبل غربالگری دررفتگی لگن نوزادان انجام می‌شود.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر غربالگری دررفتگی لگن در تهران و شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد انجام می‌شود بیان کرد: امروز هزینه سونوگرافی لگن ۴۰۰ هزار ریال و عمل جراحی لگن برای هر پا حدود ۱۶۰ میلیون ریال است که مشکلات و عوارض جانبی هم دارد.
وی تصریح کرد: تا کنون بیش از ۲۰ کارگاه در این رابطه در کشور برگزار شده است و امیدواریم وزارت بهداشت با به رسمیت شناختن طرح غربالگری دررفتگی لگن نوزادان تازه به دنیا آمده هزینه آن را تحت پوشش بیمه درآورد.


شیوع دررفتگی لگن در دختران
 پروفسور رینهارد گراف سخنران و یکی از برگزار کنندگان این‌ کارگاه آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دررفتگی لگن شایع‌ترین عارضه در بین نوزادان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نگردد موجب مشکلات زیادی خواهد شد و این عارضه در بین دختران شایع‌تر از پسران است که علت آن هنوز معلوم نیست.
وی بیان کرد: پیش از این هیچ امکانی برای تشخیص سریع این عارضه وجود نداشته و حدود ۳۰ سال قبل روش تشخیص این عارضه از طریق سونوگرافی ابداع شد.
 پروفسور رینهارد گراف گفت: در بسیاری از کشورها امروزه این روش استفاده می‌شود و حتی شرکتهای بیمه آن را پوشش می‌دهند.
وی افزود: دولتها متوجه شده‌اند که هزینه پیشگیری از این عارضه یک سوم کمتر از درمان آن در آینده است و امروز این عارضه در اروپا ریشه کن شده و در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی طرح غربالگری دررفتگی لگن نوزادان گسترش پیدا کرده است. 

کارگاه بین المللی هیپ سونوگرافی نوزادان از ۲۱ تا ۲۳ آبان ۹۸ در مجتمع امیران نیشابور برگزار می‌ شود.
شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.