محمد شجعی کلاتی روز یکشنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک هزار هکتار از باغات بجستان طی سالجاری زیرکشت انار رفت و به طور میانگین از هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۵ تن انار برداشت شد.

وی اظهار داشت: بجستان قطب تولید محصول انار در خراسان رضوی است و انار تولیدی این شهرستان کیفیت بهتری نسبت به محصول سایر شهرستان‌های استان دارد.

وی گفت: مهمترین نوع انار بجستان که در ایران و دیگر کشورهای هدف صادراتی از جایگاه خاصی برخوردار است، معروف به انار بجستانی است و از دیگر ارقام انار این شهرستان می‌توان به شیشه کپ، ملس، پیش رس و خزر اشاره کرد.

شجعی با بیان اینکه محصول انار از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۵۰ و ۲۰ درصد مجموع صادرات سالانه بجستان را به خود اختصاص می‌دهد افزود: برای نقش آفرینی بیشتر این محصول در صادرات و رونق اقتصادی ابن شهرستان و معرفی گسترده تر در سطح بین‌المللی مذاکره با تعدادی از صادرکنندگان عمده انار کشور در حال انجام است.

وی اظهار داشت: با هدف حذف واسطه ها و حمایت بیشتر از کشاورزان تعدادی مراکز عرضه مستقیم انار این شهرستان در بوستان ملت و تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ مشهد دایر شده و از ظرفیت تعاون روستایی نیز برای معرفی بیشتر انار بجستان در کشور استفاده می‌شود و برخی از اتحادیه های تعاون روستایی استان‌های دیگر نظیر گلستان و البرز هم برای عرضه مستقیم انار بجستان در این مناطق اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی بجستان و براساس بررسی‌های صورت گرفته میزان آنزیم‌های آنتی اکسیدان که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد در انار بجستان بیشتر است.

شجعی همچنین از راه اندازی چهار مرکز سورته بندی انار (بسته بندی بر اساس کیفیت و درجه) طی سالجاری در بجستان خبر داد.

شهرستان بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.