سعید باستانی پنجشنبه شب در مراسم پایانی پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه افزود: اکنون سطح زیرکشت زعفران در کشور به ۱۱۴ هزار هکتار رسیده که ۲۳ هزار هکتار آن سهم تربت حیدریه است. 
وی با بیان اینکه برداشت این حجم عظیم زعفران را دیگر نمی‌شود با دست انجام داد اظهار داشت: دستگاه گل پاک کنی زعفران در مرحله آزمایش است که با ورود به بازار قادر خواهد بود در روز معادل یک تن گل زعفران را پاک کند.
وی گفت: همچنین نمونه دستگاه جمع آوری گل هم ساخته شده و در حال آزمایش می‌باشد.
باستانی با بیان اینکه هنر یکی از بهترین ابزارها برای ترویج و تبلیغ است افزود: در قالب یکی از برنامه‌های جانبی جشنواره عکس زعفران، نمایشگاه عکسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که نتیجه آن ایجاد فراکسیون زعفران با حضور ۶۰ نماینده مجلس بود.
وی اظهار داشت: دیگر اعضای فراکسیون نیز درخواست کرده‌اند که دانش علمی و فنی خود را در اختیار آن‌ها بگذاریم.
وی گفت: در حالی که متوسط برداشت زعفران در استان خراسان رضوی ۳.۸ کیلو گرم در هکتار و در تربت حیدریه چهار کیلوگرم در هکتار است، امسال شاهد بودیم یک زعفرانکار نمونه از این شهرستان موفق به برداشت ۳۵ کیلو گرم در هر هکتار شده که لازم است این دانش و تجربه موفق را در اختیار دیگر استان‌ها نیز قرار دهیم.
فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: باید نقاط قوت و ضعف جشنواره را به خوبی شناسایی و احصا کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت هنری در ارتقا و شناساندن هرچه بیشتر این محصول استفاده کنیم.
علی رستمی افزود: مسوولان دستگاه‌های اجرایی نیز موظف هستند به منظور توسعه و تقویت اقتصاد و صنعت مبتنی بر کشاورزی و به خصوص حوزه زعفران از هیچ تلاشی دریغ نکرده و حداکثر تعامل و همکاری را داشته باشند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه نیز با بیان اینکه در دنیای کنونی هنر ابزار خوبی برای معرفی یک کالا می‌باشد گفت: امسال پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران را در حالی برگزار کردیم که به دلیل کمبود امکانات اقامتی در تربت حیدریه توانستیم ۵۵ نفر را دعوت کنیم و این در حالی است که این رقم در جشنواره پارسال بیش از ۸۰ نفر بود.
محمد حسن زاده افزود: با این حال امسال موفق شدیم نمایشگاه عکس جشنواره پارسال را در کشور بلژیک دایر کنیم که همین اقدام زمینه معرفی بهتر زعفران ایرانی را فراهم آورد.
وی اظهار داشت: پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه با حضور عکاسانی از ایران و چند کشور خارجی روز شنبه هفته جاری در شهرهای تربت‌ حیدریه و زاوه در جنوب خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی هدف این رویداد هنری فرهنگی را معرفی خراسان رضوی به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصول راهبردی زعفران در جهان و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران اعلام کرد و گفت: معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران، ثبت و مستندسازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی محصول از دیگر اهداف برپایی جشنواره بود.
حسن زاده افزود: این رویداد فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای پنجمین سال پیاپی برگزار شده است. 
وی به موضوع آثار ارایه شده در جشنواره عکس زعفران اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش اصلی زعفران، برداشت فرآوری، تاثیر زعفران در اقتصاد و زندگی مردم تربت حیدریه و زاوه، گردشگری زعفران، رعایت بهداشت در برداشت و فرآوری گل‌های زعفران مورد نظر است.
وی گفت: در بخش جانبی جشنواره نیز که به صورت غیرحضوری برگزار شده آثار مختلف از جمله استفاده از زعفران در غذاهای ایرانی و خارجی، رنگ دهنده و تزیین کننده شیرینی‌ها، طعم دهنده در شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، استفاده در صنایع رنگ سازی سنتی و مدرن و استفاده در صنایع عطرسازی و خوشبو کننده‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.
حسن زاده استفاده از زعفران به عنوان ماده غذایی نشاط‌ آور و عامل موثر در کاهش افسردگی، داروی هزاره سوم، عکاسی در رستوران زعفرانی مشهد و کارخانه نوین زعفران، زعفران گل سلامتی، زعفران در هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی، زعفران صنعتی نوین، زعفران و مزارع ارگانیک آرمانی را از دیگر عناوین آثار ارایه شده در بخش جانبی این جشنواره برشمرد.
در این مراسم هادی دهقان پور از سبزوار، عادل عزیزی از اراک و علیرضا رحمانی از تاکستان به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم مورد تجلیل قرار گرفتند و احمدرضا مختاری فرد از تربت حیدریه نیز شایسته تقدیر معرفی شد.

"زعفران" یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت‌ حیدریه می‌باشد که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بر این اساس تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد مردم در این خطه است بطوری که حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد کرده است.
شهرستان زاوه در همسایگی تربت ‌حیدریه نیز ۱۷ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی دارد که ۹۰ درصد آن‌ها به کشت زعفران مشغولند. همچنین به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند. 
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌ حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.