حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری روز پنجشنبه در هجدهمین همایش دادستان‌های کشور در مشهد افزود: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تحول در قوه قضاییه در چارچوب اسلام، قرآن و قانون اساسی و به معنای استفاده از شیوه‌های کارآمدتر و موثرتر و رفع نقص‌های گذشته خواهد بود که ۵۰ درصد این اقدامات با برنامه‌ریزی و زمان بندی و بقیه با تحرک و اقدام و عمل مسئولان قضایی همراه می‌باشد.

وی اظهار داشت: اگر تحول را در حوزه دادسرا و برای همه دست اندرکاران در این بخش تبیین کنیم تحول در دستگاه قضا روی خواهد داد لذا باید شاخصه‌هایی برای بررسی و ارزیابی این تحول تعیین شود تا با ارائه آمار نحوه و میزان فعالیت در این بخش مشخص و موضوع دنبال گردد.

وی گفت: در راستای اهداف این همایش سه کمیسیون و کارگروه گسترش آزادی‌های مشروع با رویکرد انتخابات و سلامت روانی و اجتماعی جامعه، تحول در نظارت بر دادسراها و تحول در حقوق عامه با رویکرد فرهنگی و مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد که دادستان‌های شرکت کننده باید نظرات خود را در زمینه مطالب مطرح شده برای جمع بندی تا یک هفته دیگر ارسال نمایند.

دادستان کل کشور به حضور ۴۶۹ مسئول قضایی در این همایش اشاره کرد و افزود: ۳۱ رییس کل دادگستری، ۳۹۶ دادستان، ۳۱ دادستان نظامی و ۱۱ دادستان دادگاه ویژه روحانیت از سراسر کشور در این همایش حضور داشته و طی دیروز و امروز در خصوص تحول دادسراها تبادل نظر کردند.

وی با اشاره به انتشار یک نظر سنجی در خصوص رضایت ۷۶ درصدی مردم از عملکرد و فعالیت‌های اخیر قوه قضاییه اظهار داشت: اگر در ادامه این مسیر حرکت ما نزدیک به اهداف مقام معظم رهبری باشد این رضایت مندی از سوی مردم افزایش خواهد یافت در غیر این صورت با کاهش رضایت عمومی مواجه می‌شویم.

وی گفت: آنچه باید بیشتر در تحول دادسراها مورد توجه قرار گیرد، تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی بویژه دادسراهاست، چرا که مردم ابتدا به دادسرا مراجعه کرده و با بازپرس برخورد دارند و سپس به دادگاه می‌روند.

شکایت قابل توجه از دادسراها

دادستان کل کشور افزود: دادستان‌ها، دادیارها و عوامل دادسراها توجه کنند، شکایات از دادسراها زیاد نیست اما قابل توجه است کسی که کار در دستگاه قضا و شرایط خاص آن را قبول می‌کند، لازمه اش این است که ناملایمات و سختی‌های این کار و ارباب رجوع دستگاه قضایی را تحمل کند.

وی اظهار داشت: به خاطر شرایطی که از وضعیت دادسراها ذکر شد لازم است نظارت دادستان‌های مراکز استان بر دادسراها افزایش یابد و اگر کمبود امکانات در این خصوص وجود دارد اعلام گردد تا نیازها در این زمینه برطرف شود.

دادستان‌ها در پرونده‌های امنیتی دچار افراط و تفریط نشوند

حجت الاسلام والمسلمین منتظری همچنین در ارتباط با پرونده‌های حفاظتی و مرتبط با دستگاه‌های امنیتی گفت: دادستان‌ها نباید در این مسایل دچار افراط و تفریط شوند هرچند همکاری برای استفاده از کارشناسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید صورت پذیرد.

وی بر بازدید از زندان‌ها و حضور دادیار ناظر در زندان تاکید کرد و افزود: گاهی چند شهر زندانیان خود را به زندان یک شهرستان می‌فرستند که مشاهده شده است دادیار ناظر تنها به مسایل زندانیان شهرستان خود می‌پردازد که قابل قبول نیست و باید به همه زندانیان توجه داشته باشد یا نیابت از دادستان مرکز برای نظارت بر دیگر زندانیان اخذ شود.

دادستان کل کشور همچنین بر استفاده ضابطین قوه قضاییه از کارت ضابطین تاکید کرد و از عدم تمکین برخی نهادهای ضابط از قانون در این زمینه انتقاد نمود.

هجدهمین همایش سراسری دادستان‌های کشور که با عنوان "تحول در دادسرا" از دیروز در مشهد آغاز شده بود امروز به پایان رسید. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.