سعادت علی نیا روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از طرح‌ها و مجتمع‌های تولید دام و طیور گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کشتارگاه‌های صنعتی و زنجیره تولید این بخش متناسب با توان و ظرفیت خراسان رضوی توسعه نیافته‌اند.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی طیور در دست احداث گناباد طی سالجاری از چهار زنجیره تولید تا صادرات و بازار مصرف این بخش در استان یک زنجیره در این شهرستان ایجاد می‌شود.

وی مهمترین رویکرد دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نهاده های دامی در این استان را کاهش واسطه ها دانست و گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی نهاده های دامی فقط با حواله های صادره از سوی سازمان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی به کشور وارد می‌شود که این اقدام نقش مهمی در کاهش دست واسطه ها و ثبات قیمت این بخش دارد.

علی نیا افزود: با وجود این اقدام افزایش کرایه‌های حمل و نقل موجب افزایش هزینه تولید این بخش در برخی نقاط استان مانند گناباد شده است.

وی اظهار داشت: با وجود خسارت‌های خشکسالی سنوات اخیر به بخش تولید دام سبک و سنگین و طیور و آبزیان خراسان رضوی، بارندگی مطلوب یکسال گذشته وضعیت و ارزش افزوده تولیدات این بخش را بهبود بخشیده است.

وی گفت: استان خراسان رضوی با تولید ۳۰ میلیون قطعه مرغ گوشتی، ۱۱ میلیون قطعه مرغ تخم گذار، ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۳۰ هزار تن تخم مرغ در هر دوره سالانه بعد از استان تهران دومین استان کشور در تولیدات این بخش به شمار می رود.

علی نیا افزود: گناباد با توجه به ظرفیت‌های خود در تولید دام سبک و سنگین و طیور از قطب‌های این بخش در خراسان رضوی است و با  ۱۷ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین چهارمین شهرستان استان در تولید گوشت قرمز است.

وی اظهار داشت: برای کاهش مشکلات بخش تولید دام مجوز راه اندازی دامداری به افرادی که توانایی تامین علوفه مورد نیاز دام را داشته باشند، داده می شود.

فرماندار گناباد نیز گفت: این شهرستان با توجه به موقعیت و توان خود ظرفیت خوبی برای ایجاد بارانداز محصولات کشاورزی و نهاده های دام و طیور دارد و طرحی بدین منظور از طریق مسوولان ذیربط در دست پیگیری است.

حامد قربانی افزود: مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری گناباد تا مرکز استان خراسان رضوی توان رقابت تولیدکنندگان این شهرستان با سایر نقاط را کاهش داده و موجب ضرر و زیان آنها شده است ولی با راه اندازی  بارانداز مشکلات این بخش کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: افزایش مجتمع‌های دامداری و دامشهر مهمترین رویکرد برای افزایش رونق اقتصادی و نقش آفرینی این بخش در توسعه گناباد است و ۶ دامشهر در این شهرستان در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: از مجموع ۲۲۰ تن تولید روزانه شیر در گناباد ۱۸۰ تن به صورت خام به دیگر نقاط ارسال و بقیه در شهرستان مصرف می شود لذا ایجاد و توسعه واحدهای  فرآوری شیر در این شهرستان ضروری است.
 گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می‌کنند.
شهرستان ۸۹ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.