دکتر سیدعلی حسینی عصر دوشنبه در حاشیه پنجمین پیش نشست نخستین همایش ملی "هوش مصنوعی و علوم اسلامی" که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از هوش مصنوعی یک راهبرد است که می‌تواند همه جا نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که دیگر کشورها از هوش مصنوعی به درستی در صنعت خود استفاده کرده‌اند ولی در ایران به این مقوله فقط به عنوان یک موضوع علمی و پژوهشی نگاه شده است.

این پژوهشگر گفت: از آغاز دهه ۸۰ در ایران نیز فعالیت‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در علوم دینی انجام شده است که اکنون به شکوفایی و بلوغ خود رسیده است.

حسینی افزود: تفاوت نگاه کاربردی ایران به استفاده از هوش مصنوعی در علوم دینی متفاوت از دیگر کشورهاست زیرا آنها کاربرد هوش مصنوعی را در علوم دینی فقط به عنوان یک دانش می شناسند ولی هدف ما این است که بتوانیم از دل آیات قرآنی و روایات معصومین (ع) نیازهای جامعه در موضوعات گوناگون را به صورت دقیق، سریع و صحیح استخراج کنیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی ادامه داد: کاربست هوش مصنوعی در علوم دینی این فضا را ایجاد می‌کند تا در بستری مناسب پژوهشگران علوم مختلف بتوانند از منابع اسلامی به صورت صحیح استفاده کرده و پژوهش خود را تکمیل کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش ملی هوش مصنوعی وعلوم اسلامی گفت: با توجه به اینکه فرد محقق دینی از علوم اسلامی به صورت بین رشته‌ای در گرایش‌های مختلف از جمله، اقتصاد روانشناسی یا مدیریت استفاده می کند به راحتی می تواند به منابع صحیح از دین در موضوع مورد تحقیق خود دست یابد و بر اساس آن شالوده و بن مایه فعالیت اسلامی خود را ایجاد کند.

حسینی افزود: هدف هوش مصنوعی این است که کارها و فعالیت‌هایی را که انسان هوشمند می تواند انجام دهد را آسان کرده و به نتیجه برساند.

وی به کاربردهای هوش مصنوعی در پردازش تصویر، صوت و همچنین تحلیل احساسات فردی اشاره و بیان کرد: هوش مصنوعی به اندازه‌ای برای کشورها موضوع مهمی شناخته شده و مورد استقبال قرار گرفته است که کشور امارات متحده عربی وزارت خانه هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

نخستین همایش ملی "هوش مصنوعی و علوم اسلامی" به‌منظور هم‌افزایی و تبیین بیشتر اهداف و توانایی‌ها ۲۸ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در قم برگزار خواهد شد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در این زمینه‌ شناخته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.