رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی روز پنجشنبه در این پیش نشست گفت: باید بتوانیم افرادی آشنا به زبان و مفاهیم ادیان و مذاهب که آداب و روش های گفت و گوی علمی را نیز می‌دانند تربیت کنیم تا در کنار بارگاه امام مهربانی‌ها پایگاه علمی‌ای برای گفت و گوی ادیان ایجاد شود.

حجت الاسلام سید حسن شُبیری وحدتی افزود: پیروان ادیان الهی مامور هستند بر پایه محبت و توسعه دوستی با یکدیگر گفت و گو کنند تا با شناخت بیشتر از یکدیگر فهم بیشتری از دین به دست آورند.

وی با اشاره به روش مباحثه مطرح شده بین امام هشتم (ع) با بزرگان ادیان دیگر ادامه داد: مامون عباسی با اندیشه شکست دادن امام رضا (ع) در مباحث دینی سعی در برپایی این جلسات داشت اما در هیچ یک از کتاب‌های تاریخی ذکر نشده است که امام رضا(ع) با تندی و یا اهانت با طرف مقابل خود گفت و گو کرده و یا مباحثه ها و نشست هایش به تشنج کشیده شده باشد زیرا آن حضرت با آگاهی بر کتاب‌های دینی سایر ادیان، پاسخ آنها را از منابع خودشان می دادند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به مشکلات امروزه جوامع انسانی افزود: باید ادیان به حل مشکلات اجتماعی نیز بپردازند، زیرا دشمنان دین‌داری، سعی در منحرف کردن جوانان از خداپرستی را دارند.

مهرگان به جای ولنتاین

رئیس انجمن موبدان ایران هم در این نشست با اشاره به تاریخ جشن مهرگان و شکست ضحاک توسط کاوه آهنگر گفت: جشن مهرگان باید جایگزین جشن ولنتاین در ایران شود زیرا در فرهنگ ایرانی مهر باید همراه با تعهد و پیمان باشد و مهر بدون پیمان جز دروغ و هوس چیزی نیست.

دکتر اردشیر خورشیدیان افزود: جشن مهرگان متعلق به تمام ایرانیان باستان است که شامل ۱۸ کشور کنونی در جهان می شود و اگر این کشورها بتوانند مهر و پیمان را در میان خود گسترش دهند و به اشتراک بگذارند هیچ دشمنی توان رویارویی با اتحاد آنها را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: عشق، مهر و محبت آموختنی است و در فرهنگ ایران باستان خردورزی و مهرورزی از طرف خداوند در اختیار انسان قرار گرفته است تا با گسترش آن به خدای نزدیک‌تر شود.

موبد خورشیدیان افزود: پیامبران آمده اند تا انسان‌ها را به خدا نزدیک‌تر کنند و انسان‌ها نیز بدون شناخت از طبیعت نمی‌توانند خدا را بشناسند.

آداب گفت و گو

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیه در خراسان هم گفت: خداوند منشاء محبت است که تمام عالم را فراگرفته و محبت از اساسی ترین نیازهای انسان است و بر همین اساس گفت و گو نشان محبت است و اگر انسان پر از کینه باشد هرگز نمی‌تواند برای گفت و گو در کنار دیگران حاضر شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صالح با اشاره به روش و سیره ائمه اطهار و حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در گفت و گو افزود: در سیره این امام هُمام، ادب و آداب معاشرت به گونه ای بود که موجب رنجش طرف گفت و گو نمی شد.

وی ادامه داد: ایشان با زبان هر قومی سخن می‌گفتند و آشنایی با زبان، یکی از ظرافت‌های بزرگ در گفت و گوی ادیان به شمار می‌رود که از هر دینی سوالی مطرح شود با منابع دقیق از کتاب‌های آن فرهنگ، گفت و گو صورت گیرد.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیه در خراسان گفت: وقتی سخن از تعالیم دینی می‌شود باید به سراغ متون مقدس آن دین رفت تا با شناخت منابع معرفتی آن دین به گفت و گو با یکدیگر پرداخت.

تاثیر تفسیر علما از دین

یک پژوهشگر کلیمی نیز در این نشست گفت: تفاوت بین نگاه عالمان دینی خود، منشاء تفاسیر مختلف در برداشت از متون الهی شده است.

خاخام آرش آبایی با اشاره به چند آیه از کتاب تورات که توسط بزرگان دین یهود تفسیر شده است افزود: دغدغه بزرگان دین در نشان دادن و انجام خوبی و محبت است زیرا هدف خداوند از آفرینش، ایجاد خوبی در جهان است که بر اساس احسان خداوندی آفریده شده است.

وی ادامه داد: برداشت و تفسیر داعش و طالبان از احکام دین اسلام بر اساس نگاه آنها به عنوان مخاطبان دین اسلام صورت گرفته است و اگر آنها نگاه رحمانی به دین داشتند این رفتار خشن را از خود بروز نمی دادند.

او اضافه کرد: متولیان دینی دغدغه انتقال مفاهیم دین به دیگران را دارند و برای نزدیک‌تر شدن به خدا باید از ویژگی‌های خدایی مانند مهربانی تقلید کرد.

الگوی همزیستی مسالمت آمیز

یک کشیش کلیسای آشوریان ارومیه نیز گفت: به نظر من در ایران می توان از شهر ارومیه به عنوان الگویی از همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان نام برد.

داریاوش عزیزیان افزود: مسیح به عنوان پیام آور محبت شناخته شده است و خداوند از انسان‌ها خواسته است تا بر پایه محبت با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی اضافه کرد: محبت صرفا یک نوع دوستی نیست بلکه سرمنشا تمام دین است و با محبت کردن در حال انجام احکام الهی هستیم که از سوی خدا به انسان‌ها رسیده است.

مسئول اجرایی نشست‌های دبیرخانه همایش ادیان نیز در این نشست گفت: بعد از برگزاری نخستین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت و گوی ادیان که مورد استقبال اندیشمندان دینی بسیاری قرار گرفت سعی شد دبیرخانه دائمی مرکز گفت و گوی ادیان در شهر مشهد راه اندازی شود.

حجت الاسلام دکتر محمد علی احمدی طباطبایی افزود: در اماکن مذهبی، خداپرستی صورت می گیرد و حرم امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) هم به همین خاطر دارای معنویتی است که بزرگان ادیان دیگر با حضور خود در این مکان مقدس به آن اذعان داشته اند.

وی ادامه داد: افتخار می کنیم در جمهوری اسلامی ایران با مجموعه ای از ادیان، بدون هیچ مشکلی و تحت حمایت قانون اساسی دارای زندگی مسالمت آمیزی هستیم.

این نشست تخصصی با همکاری جامعة المصطفی(ص) العالمیه خراسان و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.