حسین رضایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این زن کهنسال در مسیر نیشابور به مشهد و طفل سه ماهه نیز در مسیر قوچان به مشهد به صورت پیاده به سوی بارگاه منور رضوی حرکت کردند.

وی اظهار داشت: مشهد مقدس طی دهه پایانی ماه صفر امسال میزبان ۴۹۸ هزار و ۸۷۹ زائر پیاده در قالب ۲ هزار و ۶۶۰ کاروان از ۲۱ استان و سه کشور افغانستان، پاکستان و عراق بود که از این تعداد ۲۹۹ هزار و ۵۹۹ نفر مرد و ۱۹۹ هزار و ۲۸۰ نفر زن بودند.

وی گفت: تعداد زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر امسال نسبت به پارسال ۱۴.۴۵ درصد افزایش داشت.

رضایی افزود: این زائران از جاده‌های نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام، سرخس، فریمان، کلات، جاده قدیم فردوسی، جاده سیدی و جاده طرقبه و شاندیز به مشهد آمدند.

وی اظهار داشت: ۲۰ هزار خادم جمعیت خدمتگزار در ۳۲۰ ایستگاه صلواتی کوچک و بزرگ از مشهد و ۱۱ استان دیگر در جاده‌های ۶ گانه منتهی به مشهد مقدس مستقر شدند و به زائران پیاده خدمات فرهنگی، درمانی، اسکان، تغذیه و دیگر خدمات رفاهی ارائه کردند.

وی گفت: ۲۸۷ محل اسکان در مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) مهیا شد که در مجموع ۹۴ هزار و ۴۳۲ نفر در آنها اسکان یافتند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) افزود: بزرگترین ایستگاه‌های صلواتی امسال در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس ایستگاه‌های جوادالائمه (ع) و رباط خاکستری در جاده نیشابور، مکتب آل محمد (ص) و شاهچراغ شیراز در جاده قوچان و میقات الرضا (ع) در جاده سرخس بودند که با افزایش فضای خواب خود زائر بیشتری را اسکان دادند.

وی اظهار داشت: کوچکترین ایستگاه صلواتی مستقر در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس نیز متعلق به یک خانواده بود که با تهیه چای و ساندویچ از زائران پیاده امام رضا (ع) پذیرایی کرد.

وی گفت: بزرگترین کاروان زائران پیاده امسال کاروان "رهپویان حضرت مهدی(عج)" از نیشابور با ۲ هزار و ۵۰۰ زائر زن و کوچکترین کاروان زائران پیاده امسال، یک خانواده پنج نفره در مسیر فریمان به مشهد بود.

رضایی افزود: دورترین مسیر زائران پیاده در دهه پایانی ماه صفر امسال نیز مسیر رضوان شهر در استان گیلان تا مشهد بود.

وی اظهار داشت: با ایجاد ستاد هماهنگی بهداشت و درمان ذیل این جمعیت و بهره‌مندی از خدمتگزاران درمانی کشور با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خدمات درمانی به زائران در جاده‌ها ارائه شد.

وی گفت: در دهه پایانی ماه صفر ۲۷ پایگاه سلامت در سه سطح به زائران پیاده خدمت‌رسانی کردند، چندین بیمارستان صحرایی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیمارستان رضوی، ارتش و سپاه در جاده‌ها برای ارائه خدمات درمانی ایجاد شد.

رضایی ادامه داد: همچنین ۱۲۸ پایگاه امداد و نجات هلال احمر در جاده‌های منتهی به مشهد، واحدهای خدمت‌رسان در حوزه درمان شامل واحدهای آستان قدس رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، تامین اجتماعی، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری، بسیج جامعه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، درمانگاه‌های شهرداری، مراکز درمانی خیریه و بیمارستان‌های خیریه مشهد، پزشکان آزاد، پزشکان و پرستاران استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان جنوبی در این جاده‌ها مستقر شدند.

وی استقرار یکهزار نفر به عنوان ماساژور در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس، توزیع محصولات فرهنگی به اقتضای سن زائران، استقرار قرارگاه فرهنگی به مدیریت آستان قدس رضوی، بیمه نمودن ۱۰۰ هزار زائر پیاده، ایجاد پویش‌های مردمی برای خدمت به زائران در مشهد، واگذاری رایگان ساختمان سابق اتکا به ستاد جمعیت خدمتگزار زائران پیاده و افزایش بیش از ۶۵ هزار ظرفیت خواب شبانه در ایستگاه‌ها را از امکانات افزوده شده امسال برای خدمت به زائران پیاده برشمرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.