رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی روز سه‌شنبه در نخستین نشست تخصصی جیره‌های غذایی در شرایط اضطرار و بحران گفت: غذا و آب در شرایط جنگی به اندازه سلاح اهمیت دارد و این موسسه با در نظر گرفتن این اهمیت، بحث جیره های غذایی برای گروههای سنی خاص، بیماران خاص و سالمند را در شرایط اضطرار و بحران جزء اولویت های خود قرار داده است.

دکتر غدیر رجب زاده افزود: طراحی جیره ها در شرایط بحران نیاز به کمک و همفکری تمام سازمان هایی است که در این زمینه فعالیت داشته اند و برگزاری این نشست نیز با همین هدف انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون به رغم تحقیقات و تلاش‌های فراوان انجام شده در کشور، جیره واحد علمی نداریم و در این زمینه حدود نیم قرن عقب تر از کشورهای توسعه یافته هستیم و ضرورت دارد که در این زمینه با سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم.

مشاور امنیتی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: جایگاه جیره ها کمتر از سلاح و مهمات نیست چرا که سرباز گرسنه توان استفاده از سلاح را ندارد.

امیر سرتیپ دوم محمد کاظم تارخ افزود: جنگ یک بلاست و می طلبد که خود را غنی کنیم و با توجه به اینکه جنگ های آینده جنگ بر سر آب و سپس غذا خواهد بود باید در این زمینه آینده نگری کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های ارتش هر کشور تغذیه سالم است ادامه داد: خوراک سربازان باید ترکیبی از انواع مواد غذایی باشد تا علاوه بر مواد مغذی، طعم مناسب هم داشته باشد لذا جیره در نیروی مسلح باید هدفمند تهیه شود و جنبه های مختلف سلامت در آن در نظر گرفته شود.

فرمانده اسبق ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق هم گفت: کشور ایران جزء کشورهای با سابقه در تهیه جیره های غذایی است به طوری که در زمان صفویه جیره جنگی را طراحی کردند که اکنون به عنوان یک سند در نهادهای جهانی به نام ایران ثبت شده است.

تارخ با تاکید بر اینکه جیره غذایی که در کشور طراحی می شود باید بر اساس ذائقه ایرانی باشد افزود: غذای فشرده مغذی، فساد ناپذیر، کم حجم و دارای قابلیت حمل و دسترسی آسان از ویژگی های یک جیره غذایی مطلوب است.

وی با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در حاشیه شهر مشهد گفت: در صورت وقوع هر حادثه طبیعی به خصوص زلزله با توجه به مسکن غیر استاندارد موجود در حاشیه شهر مشهد یک فاجعه رخ خواهد داد.

در پایان این نشست از وبسایت رسمی رویداد استارتاپی جیره های غذایی در شرایط اضطرار و بحران رونمایی شد.

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور (به ویژه در منطقه شمال شرق کشور)، از سال ۱۳۸۵ با توجه به سوابق گذشته و مزیت های منطقه ای به عنوان موسسه پژوهشی مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیت های خود را آغاز کرد.

سوابق فعالیت های این موسسه پژوهشی به سال ۱۳۶۰ بر می گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران- مرکز خراسان- فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارک های علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.