مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: طی هفت سال اخیر آرشیو ارزشمندی از تاریخ نیشابور در مرکز اسناد آستان قدس رضوی گردآوری شده است.
ابوالفضل حسن آبادی افزود: در این راستا بیش از هزار ساعت مصاحبه با بزرگان، رجال مذهبی و سیاسی نیشابور و بیش از یکصد هزار صفحه مصاحبه پیاده سازی شده که به زودی تصویر این اسناد در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.


وی اظهار داشت: بیش از ۴۴ عنوان نشریه دانشجویی و تاریخی مربوط به دوره های مختلف نیشابور از جمله آرشیو نشریه "صدای نیشابور" که پس از کودتای ۲۸ مرداد چاپ می‌شد و جزو مهمترین نشریات تاریخ معاصر می‌باشد توسط این مرکز جمع آوری شده است.
وی گفت: همچنین بیش از پنج هزار قطعه عکس و بیش از سه هزار نگاتیو از عکاسان نیشابور و بیش از چهار هزار برگ سند تاریخی در باره این شهر گردآوری شده است.
حسن آبادی با بیان اینکه نیشابور شهر پایدار تاریخی است افزود: قدیمی‌ترین اسناد وقفی آستان قدس رضوی که به سال ۱۱۲ هجری قمری بازمی‌گردد مربوط به نیشابور است و این شهر قابلیت این را دارد که جزو شهرهای ماندگار وقفی نیز قرار گیرد. 
وی اظهار داشت: نیشابور در نیم قرن اخیر دارای حوزه اداری املاک آستان قدس رضوی بوده و در بین شهرهای دارای موقوفات آستان قدس رضوی مغفول مانده است.

قدمت کتابخانه آستان قدس رضوی به بیش از یک هزار سال می‌رسد

معاون امور کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: قدمت کتابخانه این آستان مقدس بر اساس اسناد مکتوب به بیش از یک هزار سال می رسد که گنجینه‌ای عظیم را در دل خود جای داده است.
حسین خسروی افزود: براساس گزارش "پایگاه داده های آموزشی آزاد" (OEDB) در آمریکا، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در بین ۲۰ کتابخانه جهان رتبه هفتم از نظر تاثیرگذاری در طول تاریخ بشریت را دارد.
وی اظهار داشت: پس از انقلاب فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه توسعه مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شده و در رویکرد جدید این مرکز علاوه بر حفظ و نگهداری آثار به اطلاع رسانی در زمینه منابع گنجینه‌های رضوی شامل نسخ خطی، اسناد و اشیای موزه‌ای در قالب سه‌شنبه‌های فرهنگی می‌پردازد و در این چارچوب از ابتدای امسال حدود ۴۰ برنامه در شهرهای مختلف برگزار شده است.
وی ادامه داد: آستان قدس رضوی تاکنون بیش از ۲۰ کتابخانه در سراسر کشور احداث کرده و ۱۶ کتابخانه مشارکتی راه‌اندازی نموده و مدیریت و اداره حدود ۱۵ کتابخانه‌ وقفی را برعهده گرفته و سال گذشته از سوی این مرکز بیش از پنج هزار جلد کتاب به دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور اهدا شده است.
خسروی گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی دارای بیش از ۳۰ میلیون منبع اطلاعاتی شامل اسناد، نسخ خطی و منابع چاپی و دیجیتالی است که از این تعداد بیش از چهار و نیم میلیون جلد کتاب چاپی است.

نیشابور از مهمانسرای مناسب برای زائران امام  رضا (ع) محروم است

امام جمعه نیشابور هم در این‌ مراسم گفت: حضرت امام رضا (ع) بر اساس شایستگی و توانمندی های مردم نیشابور حدیث سلسله‌الذهب را در این شهر بیان فرمودند و این شهر در طول تاریخ پس از آن حضرت بسیاری از بزرگان تاریخ تشیع و علم و ادب را در دامان خود پرورده است.
حجت‌الاسلام سید قاسم یعقوبی افزود: امروز نیشابور میقات الرضا (ع) است و بیش از ۵۰ درصد زائران امام هشتم (ع) از نیشابور به بارگاه آن حضرت مشرف می‌شوند اما با همه این توانمندی‌ها از داشتن یک مهمانسرای مناسب برای زائران حضرت امام  رضا (ع) محروم است.
وی اظهار داشت: نیشابور دارای بیشترین تعداد موقوفات در بین شهرهای استان است و بر همین اساس انتظار می‌رود آستان قدس رضوی به نیشابور توجه ویژه داشته باشد و این حق مردم نیشابور به عنوان میزبانان شایسته امام هشتم (ع) است.
وی گفت: مردم نیشابور انتظارات بسیار از آستان قدس رضوی دارند که برآورده نشده و تاسیس دانشکده حدیث و یک کتابخانه از خواسته‌های به حق مردم این شهرستان است که  امیدواریم آستان قدس رضوی در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.
فرماندار نیشابور نیز گفت: این شهرستان همواره منادی اتفاقات فرخنده در حوزه‌های فرهنگی بوده و حضرت امام رضا (ع) نماد تاریخ تشیع و هویت معنوی خراسان بزرگ است.
سعید شیبانی افزود: دنیای پرآشوب امروز نیازمند وحدت و همدلی و صلح است و حضرت امام رضا (ع) منادی این ارزش‌ها بوده و واقفان ادامه دهنده و ترویج دهنده سیره و سلوک امام هشتم (ع) هستند.
در این مراسم از ۱۰ سند موقوفه آستان قدس رضوی مربوط به دوره صفویه و قاجاریه رونمایی شد.
بیش از ۱۳.۵ میلیون برگ سند در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.