دکتر ژوزف کارائوس روز دوشنبه در همایشی با عنوان "دین و پوپولیسم سیاسی" در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از کل جمعیت ۷۴۲ میلیون نفری اروپا حدود ۷۵ درصد مسیحی هستند یا می‌گویند پیرو آیین مسیح هستیم و ۶ درصد مسلمان و بقیه پیرو سایر ادیان هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه سیاسی اروپا از گذشته سکولاریزم به شکل افراطی رخ داده و نهاد دین از سیاست تفکیک شده و دین به حوزه شخصی افراد رانده شده است و سیاستمداران کوشیده اند حفره خالی دین را با هویت های دیگر از قبیل ملی گرایی و ارزش های یک جامعه مدرن پر کنند.

وی گفت: بعد از جنگ جهانی دوم کمتر از دین چیزی در عرصه های سیاسی اروپا شنیده می شد اما از سال ۲۰۱۰ و تحولات  در خاورمیانه و آفریقا، موج مهاجرت ها به اروپا تاثیر جدی بر چشم اندازهای سیاسی اروپا گذاشت.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از این مهاجرین مسلمانانی هستند که به دلیل جنگ و سایر مسایل به اروپا مهاجرت کرده و فرهنگ اسلامی خود را نیز منتقل نموده اندکه به همین دلیل جامعه اروپا با یک عدم توازن مواجه شده و در واکنش به آن به ترویج اسلام هراسی و عوام گرایی روی آورده است. 

وی اظهار داشت: پوپولیست ها آنچه را که مردم انتظار دارند می گویند و سیستم را بر اساس قومیت، ملیت و وظیفه اجتماعی تعریف می کنند و ۲ نوع عوام گرایی راست و چپ در اروپا وجود دارد که راست گراها بیشتر بر ارزش های سنتی و کهن ملت تکیه دارند و هراس های مختلفی را نسبت به دیگران ترویج می دهند و گفتمان عوام گرایان چپ نیز توجه به حوزه های اقتصادی، رفاه عمومی و باز توزیع ثروت است.

وی گفت: دسته دیگر پوپولیست های بدون ایدئولوژی یا تکنوکرات های فرصت طلب و منفعت طلب هستند که دغدغه آنها رای آوردن و رسیدن به هدف خود است و هرچه مردم بخواهند همان را می گویند.

کارائوس افزود: پوپولیسم عرضه پاسخ های ساده به سوالات پیچیده مردم است اما آنچه نوظهور و خطرناک است اتحاد همه جناح‌های پوپولیست علیه اسلام است و اسلام را هجومی و تهدید برای جامعه اروپا معرفی می کنند و دنبال این هستند که مهاجرت مسلمانان را متوقف کنند.

وی اظهار داشت: اتفاق شگفت انگیز دیگری که در این مدت افتاده این است که دین از حوزه شخصی وارد سیاست شده و برای مقابله با مهاجران مسلمان ارزش‌های مسیحی برجسته می شود. پوپولیست ها به مردم می گویند برای مقابله با تروریسم باید جلو ساخته شدن مساجد را گرفت و از آموزش علوم دینی در مدارس و مساجد جلوگیری کرد.

رسول اکبری، هماهنگ کننده امور بین الملل دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز هدف از برگزاری این همایش آموزشی را ارتقای سطح دانش بین المللی دانشجویان و استادان اعلام کرد.

در ادامه این همایش میهمان برنامه به پرسش های حاضران پاسخ دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.