مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پایگاه اهدای خون امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی و  پایگاه اهدای خون ثامن واقع در ابتدای بازارچه شهید آستانه‌پرست ورودی به حرم مطهر رضوی طی این ایام در مشهداز ساعت ۸ تا ۱۳ آماده پذیرش شهروندان داوطلب اهدای خون هستند.

دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: برخی شهروندان ممکن است بدلیل کمبودها موفق به اهدای خون در این روز نشوند و یا مدت زمان نسبتا طولانی در نوبت بمانند بنابراین می‌توانند با تکمیل "برگه‌های نوبت‌دهی نذر خون" در پایگاههای فعال اعلام شده و مراجعه تدریجی در ایام آتی خون اهدا کنند.

اجرای "طرح نذر خون" با هدف "پرهیز از اهدای خون هیجانی، پیشگیری از ازدحام داوطلبان در پایگاههای اهدا، فرهنگ‌سازی برای اهدای خون به صورت مستمر و تکریم اهداکنندگان" از ابتدای محرم امسال در پایگاههای اهدای خون در سطح خراسان رضوی آغاز شده و تا ۲۷ مهر ماه جاری ادامه دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: پارسال در چارچوب اجرای این طرح افزون بر ۳۳ هزار نفر طی ایام محرم و صفر به پایگاههای اهدای خون در سطح استان مراجعه کردند که ۲۶ هزار نفر آنها شرایط لازم را داشته لذا از آنها خونگیری به‌ عمل آمد.

شرایط عمومی اهدای خون شامل وزن بالاتر از ۵۰ کیلوگرم، سن ۱۸ تا ۶۰ سال، رعایت فواصل اهدای خون حداقل به مدت هشت هفته، رعایت تعداد نوبت مجاز اهدای خون برای زنان سه نوبت در سال، چهار نوبت در هر سال برای مردان، پرهیز ار رفتارهای غیربهداشتی و همچنین برخورداری از سلامت عمومی جسمانی و روانی است.

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استانهای تهران و فارس است. 
۱۱ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند. از این تعداد پایگاههای امام رضا(ع)، امید، کریمی، ثامن، میلاد و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد استقرار دارند. همچنین شهرستانهای تربت‌ جام، خواف، درگز و کاشمر به مراکز خونگیری مجهزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.