رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با تخصیص این مبلغ می‌توان گفت امسال کمبودی اعتبار برای اجرای سامانه های نوین آبیاری نداریم.

محمدرضا اورانی افزود: طی سالهای ۶۹ تا ۹۲ بالغ بر ۱۱۰ هزار هکتار و طی سالهای۹۳ تا ۹۷ بالغ بر ۵۸ هزار هکتار در این استان زیرپوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفت.

وی اظهار داشت: امسال هم به رغم همه مشکلاتی که دولت دارد با توجه به اهمیت اجرای سیستم های نوین آبیاری حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای این حوزه به استان خراسان رضوی تخصیص داده شده است که ۲۵۰ میلیارد ریال آن برای احیا و مرمت قنات های استان و بقیه به منظور اجرای سیستم های نوین آبیاری می باشد.

اورانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ رشته قنات با طول ۱۳ هزار کیلومتر در خراسان رضوی وجود دارد که این آمار معادل ۱۶.۵ درصد کل قناتهای موجود در ایران است، افزود: حدود ۴۳ درصد قناتهای خراسان رضوی نیازمند بازسازی و مرمت هستند.
مجموع حجم آب قابل استحصال از قناتهای این استان ۱.۲ میلیارد مترمکعب است.

کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تداوم پدیده خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیم، حفر چاه در حریم قناتها و سیاست نادرست حفاری چاه به جای قنات موجب کاهش آبدهی قناتها شده است.

۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعالیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.