ایرج ناصری مقدم عصر چهارشنبه در دیدار با مسئولان اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی گناباد افزود: دو بازار بورس اوراق بهادار خراسان رضوی در شهرهای مشهد و تربت حیدریه در مجموع با ظرفیت ۵۵ تن امسال و برای دومین سال متوالی برای حمایت از زعفرانکاران و افزایش نقش آفرینی این محصول در توسعه و رونق اقتصادی استان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی و مشکلات اقتصادی زعفرانکاران درپی کاهش قیمت زعفران طی سالجاری اظهار داشت: کشاورزانی که محصول آنان شرایط عرضه در بورس را داشته باشد می‌توانند معادل ۴۰ درصد زعفران عرضه شده خود سپرده دریافت نموده و با ارایه این سپرده ها به بانکهای عامل معادل آن پول نقد دریافت کنند.

وی گفت: زعفران های عرضه شده بعد از اتمام فصل برداشت و زمان اوج مصرف به قیمت روز در بورس به فروش می رسد و بقیه مبلغ در صورتی که از سپرده استفاده نکرده باشند، کل وجه محصول را دریافت می کنند.

ناصری مقدم افزود: پرداخت تسهیلات بانکی در قبال زعفران نیز از دیگر رویکردهای دولت و تعاون روستایی برای حمایت از زعفرانکاران استان خراسان رضوی  طی سالجاری است.

وی اظهار داشت: بر این اساس بانکهای عامل در سالجاری زعفران کشاورزان را به عنوان ضمانت بانکی قبول و در قبال آن به زعفرانکاران تسهیلات با سود ۱۲ درصد پرداخت می کنند.

وی گفت: خرید حمایتی زعفران اقدام دیگر تعاون روستایی برای حمایت از فعالان این بخش است که در صورت موافقت مسئولان ذیربط و قبول و پرداخت ضرر و زیان آن در آینده نزدیک اجرایی می شود.

ناصری مقدم ایجاد بارانداز برای عرضه محصولات کشاورزی را از جمله اهداف وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: در این مکانها محصولاتی مانند تخم مرغ و مرغ به صورت بنکداری  و خرده فروشی و عمده فروشی در اختیار خریداران قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: ۵۱۰ هزار تن گندم از ابتدای سالجاری تاکنون به صورت تضمینی از کشاورزان استان خراسان رضوی خریداری شده است.

وی گفت: همه شرکتهای تعاونی روستایی غیر فعال یا راکد باید حداکثر تا پایان سالجاری تعیین تکلیف یا در تعاونیهای دیگر ادغام و در غیر این صورت تعطیل شوند.

رییس اداره تعاون روستایی گناباد هم گفت: از مجموع ۳۶ هزار جمعیت روستایی شهرستان گناباد ۱۸ هزار نفر عضو شرکتهای تعاونی مصرف روستایی هستند.

مهدی رضازاده افزود: همچنین از مجموع ۳۰ شرکت تعاونی روستایی گناباد ۹ شرکت غیر فعالند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: کاهش قیمت زعفران طی چند ماه گذشته تنگناهای زعفران کاران این شهرستان را افزایش داده و موجب کاهش شدید نقدینگی آنان شده است.

علیرضا حسین زاده ادامه داد: قیمت خرید هر مثقال زعفران از کشاورزان طی سه ماه گذشته از بیش از  ۵۰۰ هزار ریال به ۳۸۰ هزار ریال کاهش یافته که این امر با توجه به افزایش تورم بخش‌های مختلف و مواد اولیه، مشکلات کشاورزان برای تامین نقدینگی را افزایش داده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان و زعفران کاران گناباد از طریق پرداخت تسهیلات افزود: پیگیری‌ هایی در این زمینه در دست اقدام است که توجه بیشتر دست اندرکاران را می طلبد.

۸۰ درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی تولید می شود و در این میان گناباد با سطح زیر کشت سه هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید سالانه ۱۵ تن زعفران دومین شهرستان این استان در این حوزه محسوب می شود.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.