عباس کشاورز روز دوشنبه در همایشی به مناسبت روز جهانی پنبه در کاشمر افزود: همچنانکه برخی کشورها همچون پاکستان از صنعت پنبه به‌ جای صنعت نفت به درآمدزایی رسیده‌اند در ایران ما نیز می‌بایست چرخه صنعت،  اشتغال،  ارزش افزوده و صادرات کشور با این محصول گره بخورد.

وی ادامه داد: هشت محصول کشاورزی که یکی از آنها پنبه است ۹۴ درصد واردات ایران را در سال ۱۳۹۲ به خود اختصاص داده و این وضعیت، امنیت غذایی و ارزی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. ظرف سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ کمتر از ۴۰ درصد نیاز کشور به پنبه در داخل تولید می‌شد و این در حالی است که ایران پیش از آن در طول دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ یکی از کشورهای صادرکننده پنبه در جهان به شمار می‌رفت.

معاون وزیر کشاورزی پنبه را از محصولی راهبردی در سطح بالا با قابلیت زمینه‌سازی برای توسعه و کسب ارزش افزوده توصیف و بیان کرد: به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته‌ای همچون استرالیا و کمتر توسعه‌یافته مانند هند و پاکستان توجه فراوانی نسبت به توسعه و ترویج این محصول صورت گرفته است.

وی گفت: پنیه یکی از معدود محصولات زراعی است که همه فناوریهای کشاورزی را با خود همراه دارد و همین شاخصه پنبه می‌تواند آن را در ایجاد فرصتهای شغلی، ارزآوری و درآمدزایی بالا در جایگاهی خاصی قرار دهد.  

کشاورز افزود: فراوانی ارز، کم‌توجهی به اهمیت تولیدات داخلی و فقدان بینش مناسب در مورد توسعه باعث شده تامل لازم و شایسته‌ نسبت به توسعه و ترویج کشت پنبه صورت نگیرد. این وضعیت در ایران در حالی است که کشورهای هند و پاکستان چرخه صنعت،  اشتغال،  ارزش افزوده و صادرات خود را با پنبه گره زده‌اند.  
وی ادامه داد: با همه اینها ظرف سالهای اخیر از نظر توجه به محصول پنبه بعد از گندم و چغندر در حوزه تحقیقات اتفاقات خوبی رخ داده و با راه‌اندازی "موسسه تحقیقاتی پنبه" در مدت پنج سال اخیر ۲۰ درصد از وابستگی کشور به واردات پنبه کاسته شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی کشت پنبه را در ایران مواجه با سه چالش عمده ذکر و بیان کرد: "عملکرد پایین تولید پنبه در سطح مزرعه، حجم زیاد مصرف آب و هزینه بالای تمام شده" مهمترین چالشهای فراروی کشت و تولید پنبه در کشور هستند.

وی بدون اشاره به آمار مشخص گفت: عملکرد کشت در هکتار و حجم برداشت کنونی پنبه در ایران قابل قبول نیست. این در حالی است که در مورد گندم،  چغندر و سیب زمینی شاهد رشد چشمگیر عملکرد این محصولات ظرف سالهای اخیر هستیم اما هنوز آنطور که باید برای افزایش عملکرد پنبه کاری نشده است.  علاوه بر پایین بودن عملکرد و بالا بودن هزینه تولید، میزان توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز در مزارع کشت پنبه پایین است.  

کشاورز پنبه را در کنار برنج، چقندر، یونجه و نیشکر جزو پنج محصول پرآب بر توصیف و بیان کرد: افزایش عملکرد تولید و کاهش مصرف آب برای کشت پنبه راه‌حلهایی وجود دارد که بکارگیری آنها کاهش تا ۴۰ درصدی مصرف آب را در پی دارد.  همچنین با بکارگیری فناوری "کشت نشایی" می‌توان به جای مصرف ۳۰ کیلوگرم بذر، هشت کیلوگرم بذر استفاده کرد که تاثیر فراوانی در کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول پنبه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت گسترش سامانه‌های نوین آبیاری در حوزه کشت پنبه نیز تاکید و بیان کرد: به عنوان مثال آبیاری میکرو برای پنبه در افزایش تولید و کاهش هزینه تاثیر فراوانی دارد لذا باید برای توسعه این روش تلاش کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر حمایت و تقویت صنعت نخریسی، تولید پارچه و لباس در حمایت از کاشت پنبه، می‌بایست در حوزه فنی مهندسی نیز شرکتهای خصوصی به منظور روزآمد نمودن فناوری کشاورزی این بخش فعال شده و تلاش موثری را سازماندهی کنند. همچنین در حوزه بازرگانی باید نسبت به واردات پنبه، نخ و پارچه از طریق قاچاق اقدامات موثری صورت گیرد.

کشاورز گفت: زارع حق انتخاب در کاشت محصول دارد اما می‌بایست سیاستهای رسمی در حمایت از تولید پنبه تغییر کنند تا عملکرد تولید افزون بر  ۳.۵ تن پنبه در هر هکتار کشتزار محقق شود و همچنین بازارهای تجاری خوبی را در این جستجو و پیدا کنیم 

۱۵ مهر برابر با هفتم اکتبر "روز جهانی پنبه" نامیده شده است.

۵۰ درصد پنبه مورد نیاز ایران هم‌اینک در داخل کشور تولید و بقیه آن وارد می‌شود. سالانه حدود ۷۵ هزار تن پنبه در کشور تولید می شود که ۴۳ هزار تا ۴۵ هزار تن آن تولید کشتزارهای خراسان رضوی است.

۲۴ هزار و ۵۲۵ هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی زیر کشت محصول پنبه قرار دارد.

کاشمر در فاصله  ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. این شهرستان با ۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار در بخش کشاورزی بردار دارای ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین زراعی و ۳۲ هزار و ۴۰۰ باغ است. 

۷۴۹۶/۷۴۹۷/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.