قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی روز یکشنبه در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: از حدود دو ماه قبل برنامه ریزی برای خدمت رسانی به زائران پیاده روی اربعین حسینی را آغاز کرده و تاکنون این نوع خدمات در دو قالب عمومی و فرهنگی ساماندهی شده است.

مصطفی خاکسار قهرودی گفت: در این راستا آستان قدس رضوی چند همایش را طراحی کرد که توسط نهادهای مختلف برگزار شد که از جمله آن برگزاری همایش فعالان و خدمتگزاران و موکب داران کشورهای ایران، عراق، پاکستان، ترکیه، لبنان و هند بود.

وی ادامه داد: همایش تکریم موکب داران عراقی با حضور هزار و ۲۰۰ نماینده از آن کشور در مشهد و تهران برگزار شد که برنامه ای بی سابقه بود و آثار بسیار مثبتی در عرصه همبستگی بین دو ملت داشت و موجب جاری شدن سیل خدمتگزاری به کشور عراق شد.

او افزود: همایش "موکب کلمه" به منظور حمایت و تکریم نویسندگانی برگزار شد که در عرصه مراسم پیاده روی اربعین حسینی حضور داشتند که هزار و ۶۰۰ اثر به این همایش ارسال شد و ۱۰۰ مورد از این تعداد در قالب کتابی به چاپ رسید.

خدمات عمومی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: بنیاد کرامت آستان قدس رضوی مسئولیت خدمت رسانی به زائران را برعهده دارد که هزینه های این خدمات از طریق کمک‌های مردمی تامین شده و فقط انجام امور مربوطه برعهده خادمیاران و خدمتگزاران رضوی است.

خاکسار قهرودی افزود: خدمات عمومی این نهاد در ۶ نقطه مرزی شامل "خسروی، مهران، شلمچه، بیله سوار، دوغارون و میرجاوه "توسط نیروهای خادمیار و خدمتگزاران داوطلب عرضه می شود.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی چهار موکب در داخل عراق از ۱۷ مهرماه تا سوم آبان ماه دایر می کند که از این تعداد دو موکب در کربلا، یک موکب در سامرا و یک موکب در کاظمین مستقر می شود و خدمات رسانی خود را تا پنج روز بعد از اربعین هم ادامه می دهند.

او اضافه کرد: در چهار موکب آستان قدس رضوی در مدت یاد شده، روزانه ۱۵ هزار وعده غذایی گرم و  در سه مرز ورودی به عراق نیز روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذایی گرم توزیع می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: خادمیاران رضوی در این ایام در ۵۰۰ خانه یا موکب عراقی حضور می یابند و اقلام متبرک رضوی را بین ساکنان و زائران پیاده توزیع می کنند.

خاکسار قهرودی افزود: در مسیر نجف به کربلا، موکب امام رضا (ع) در عمود ۲۸۵ خدمات اسکان را به زائران ارائه می دهد که ظرفیت اسکان هشت هزار زائر را در این ایام دارد.

وی ادامه داد: در موکب های امام رضا (ع) متعلق به آستان قدس رضوی روزانه خدمات فرهنگی نیز به زائران پیاده در قالب گروه پاسخگویی به سوالات دینی و قاریان قرآنی ارائه می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: زائران پاکستانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی را دارند عموما قبل از ورود به ایران اذیت و آزار زیادی را متحمل می شوند لذا هنگام ورود به ایران نیاز شدیدی به رسیدگی و دریافت کمک دارند که خادمیارن آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه و زاهدان خدمات مختلفی را به این زائران ارائه می دهند.

خاکسار قهرودی افزود: زائران پاکستانی وقتی وارد ایران می شوند بلافاصله رهسپار مرز عراق شده تا خود را به مراسم پیاده روی اربعین برسانند و در برگشت از این مراسم که همزمان با ایام پایانی ماه صفر است، در مشهد به زیارت امام رضا (ع) می آیند.

وی اضافه کرد: در ایام پایانی ماه صفر نیز آستان قدس موکبی در مرز میرجاوه مستقر خواهد کرد تا به زائران پاکستانی هنگام ورود به ایران و خروج از کشورمان خدمت رسانی در حوزه فرهنگی، اسکان و پذیرایی ارائه دهد.

او ادامه داد: ایستگاهی نیز در شهر زاهدان توسط سازمان اوقاف و امور خیریه دایر شده است که آستان قدس رضوی نیز در این ایستگاه برای اسکان و پذیرایی از زائران پاکستانی و ارائه خدمات فرهنگی به آنان مشارکت دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: زائران افغانستانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند اما ابتدا وارد مشهد می شوند و پس از زیارت امام رضا (ع) به مرز عراق حرکت می کنند.

خاکسار قهرودی افزود: آستان قدس رضوی موکبی نیز در مرز دوغارون واقع در خراسان رضوی و بین ایران و افغانستان مستقر کرده است تا خدمات عمومی شامل اسکان و پذیرایی و خدمات فرهنگی در زمان ورود زائران به ایران و در زمان خروج آنان از کشورمان ارائه دهد.

وی اضافه کرد: موکب آستان قدس رضوی در مرز بیله سوار بین ایران و کشور آذربایجان نیز مستقر شده و با کمک خادمیاران رضوی خدمات عمومی مانند اسکان و پذیرایی را به زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی دارند ارائه می دهد.

او ادامه داد: در ایامی که موکب آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه و مرز دوغارون مستقر است به ترتیب در مدت ۱۷ روز ۵۵ هزار وعده غذایی گرم در دوغارون و ۲۰۰ هزار وعده غذایی گرم در میرجاوه به زائران عرضه می کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: با همکاری دستگاه های اجرایی به زائران پاکستانی و افغانستانی در این ایام که به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف می شوند، خدمات عمومی شامل اسکان و پذیرایی و خدمات فرهنگی ارائه می شود.

خدمات درمانی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: درمانگران آستان قدس رضوی هم در قالب بیمارستان سیار رضوی برای ارائه خدمات سلامت به همراه چهار اتوبوس آمبولانس و اتوبوس بیمارستانی با تجهیزات کامل درمانی، دندانپزشکی و اتاق عمل و نیز دو آمبولانس در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین حسینی حضور می‌یابند.

خاکسار قهرودی افزود: ۱۲۰ نیروی فعال شامل ۲۵ پزشک، ۴۰ پرستار و ۵۵ پرسنل دارویی و درمانی و پشتیبانی در این گروه حضور دارند.

وی اضافه کرد: در ایام اربعین حسینی ۹۸، این تعداد خادمیار شامل ۸۰ نیروی مرد و ۴۰ نیروی زن در طرح خادمیاران سلامت این مرکز درمانی در راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: محموله‌هایی به ارزش حدود دو میلیارد ریال دارو و سه میلیارد ریال تجهیزات درمانی توسط آستان قدس رضوی برای خدمات درمانی در ایام اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

خاکسار قهرودی افزود:کاروان خادمیاران سلامت بیمارستان رضوی در راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی از ۱۵ تا ۲۸ مهر ماه ۹۸ به زائران پیاده امام حسین(ع) در عمود ۳۲۰ خدمت‌رسانی می‌کنند و در روزهای پایانی نیز این اتوبوس‌های سیار به عمودهای پایانی و نزدیک به کربلا اعزام می‌شوند.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.